Sunday, March 29, 2015

Penumpang buka pintu kecemasan pesawat dan lompat keluar

29/3/15

Penumpang ini nekat buka pintu darurat dan lompat keluar pesawat
Jet Airways. ©wikimedia
Seorang penumpang di Lapangan  Terbang Mumbai, India, membuka pintu kecemasan  sebuah pesawat yang baru saja mendarat lima minit sebelumnya lalu dia melompat keluar.

Lelaki 30 tahun bernama Akash Jain itu juga dilaporkan berhasil pergi keluar lapangan terbang tanpa ditangkap kerana melanggar prosedur keselamatan  seperti dilansir surat khabar the Daily Mail, Ahad (29/3).

Mid-day.com melaporkan Jain melompat sekitar pukul 15.05 waktu setempat dan pada pukul 15.16 dia terlihat dari kamera pengawas sedang meninggalkan lapangan terbang.

Para penumpang lain yang terkejut dengan aksi Jain mencuba memberitahu kru pesawat tapi laki-laki itu cepat-cepat berjalan menuju terminal.

Dalam wawancara dengan Mid-day, pegawai lapangan terbang  marah atas pelanggaran itu.

"Jika kejadian itu terjadi tidak lama setelah pesawat mendarat, mengapa petugas keselamatan maskapai tidak memberitahu angota keselamatan secepatnya?" ujar jurucakap lapangan terbang. "Mengapa mereka perlu 35 minit untuk melapor?"

Polis  bandar mengatakan mereka kini sedang menyiasat  kes ini dan mencari tahu di mana alamat lelaki  itu.

Pesawat Boeing 737 itu membawa 144 penumpang dan lima kru pesawat.

"Seorang penumpang Jet Airways penerbangan 9W 469 dari Chandigarh menuju Mumbai membuka pintu darurat setelah pesawat mendarat dan masih parkir di lapangan terbang. Pihak keselamatan sudah diberitahu dan kini dalam penyiasatan," kata jurucakap Jet Airways kepada Daily Mail.
Sumber: Merdeka.com

No comments:

Post a Comment