Thursday, March 26, 2015

Wanita ini sarapan tikus rebus buatan ibunya setiap hari

26/3/15

Wanita China ini sarapan tikus rebus buatan ibunya setiap hari
Tikus rebus. ©dailymail.co.uk
 Wanita dari China membuat perdebatan sengit di dunia maya setelah mengunggah menu sarapannya yaitu semangkuk tikus rebus. Rupanya itu menu sarapan yang disajikan oleh ibunya setiap pagi.

Warga Fuzhou di Provinsi Fujian ini, Chen, mengatakan ibunya memaksa untuk menghabiskan sarapan tersebut sebelum dia beraktiviti.

Sang ibu percaya hidangan tikus rebus sangat bergizi dan berguna untuk stamina, ungkap Chen seperti dilansir dari surat khabar Daily Mail, Khamis (26/3).

Chen mengatakan pada awalnya, sang ibu berdalih yang direbusnya adalah kelinci. Namun, setelah itu Chen baru sedar bahawa yang di mangkuk itu adalah tikus rebus. Sontak Chen menolak memakannya, namun sang ibu memaksanya untuk dihabiskan.

"Namun ibuku malah mengatakan sudah bersusah payah membuat hidangan tersebut. Jadi aku terpaksa  memakannya untuk menghargainya," kata Chen.

Sang ibu percaya satu tikus setara tiga ekor ayam. Warga di Fuzhou juga berfikir, makan tikus dapat membantu mengubati kerontokan rambut. Diketahui, tikus adalah salah satu dari delapan hidangan popular di Fujian Barat, dengan sajian khasnya adalah dendeng tikus kering.

Namun pendapat pakar  setempat memberitahu bahaya makan tikus. "Mamalia ini sangat berbahaya bagi kesihatan bila di makan kerana membawa lebih dari ribuan kuman dan bakteria," ungkap seorang Pensyarah  Sains Universiti Fujian, China.
Sumber: Merdeka.com

No comments:

Post a Comment