Monday, April 20, 2015

Keluar tak izin suami, wanita mati dibakar

20/04/2015 

Pergi Keluar Tak Izin Suami, Wanita Pakistan Tewas Dibakar 
 Ilustrasi
Islamabad - Seorang lelaki di Pakistan ditangkap polis  kerana membakar isterinya hingga mati. Aksi keji ini dilakukannya bersama ayahnya hanya kerana   isterinya tidak minta izin ketika pergi keluar rumah.

Kes yang tergolong pembunuhan demi harga diri ini, memang cukup marak terjadi di Pakistan. Masih banyak warga Pakistan, terutama yang tinggal di pedesaan dan pedalaman yang meyakini kehormatan keluarga lebih penting dari segalanya.

Seperti dilansir AFP, Senin (20/4/2015), lelaki itu,  Muhammad Siddique   marah setelah mengetahui isterinya, Shabana Bibi (25) pergi mengunjungi saudara perempuannya tanpa meminta izin kepadanya untuk pergi keluar rumah.

Siddique dan ayahnya kemudian memukul Bibi apabila dia pulang ke rumah. Tidak hanya itu, mereka juga menyiramkan minyak dan kemudian membakar Bibi hidup-hidup.

Dituturkan saudara laki-laki Bibi, Muhammad Azzam, insiden tragis ini terjadi di kediaman Bibi bersama suaminya di Daerah Muzaffargarh, Pakistan  tengah pada Jumaat (17/4) lalu.

Menurut Azzam, saudara perempuannya sudah tiga tahun menikah dengan Siddique dan sering mengalami tindakan kekerasan dalam rumah tangga, terutama dipicu kerana pasangan ini tidak memiliki anak.

Bibi yang mengalami luka terbakar 80 peratus di sekujur tubuhnya, akhirnya mati di rumah sakit setempat pada Sabtu (18/4)
Sumber: detikNews

No comments:

Post a Comment