Friday, May 29, 2015

Kepala lelaki ini disambar petir

 28/5/15

Ryan Cross setelah menjalani perawatan. (Foto : Daily Mail/Heather Cross)
Ryan Cross setelah menjalani  rawatan. (Foto : Daily Mail/Heather Cross)
IDAHO - Seorang lelaki Amerika Syarikat  beruntung kerana   selamat dari sambaran petir langsung di kepalanya. Lelaki yang berasal dari Nampa, Idaho, AS tersebut, hanya menderita luka berwarna merah yang terbentang dari dada ke perutnya.

Hal itu terjadi ketika Ryan Cross, sedang berkhemah dengan teman-temannya di sebuah lokasi dekat Kota Idaho. Dia terjebak badai ketika   sedang memandu sebuah kenderaan segala medan (ATV), dan memutuskan untuk berteduh di sebuah pohon. Saat itulah petir menyambar tempatnya berada.

Seketika dia tidak sedarkan diri dan dibawa ke Pusat Medis Saint Alphonsus.  Lelaki berusia 34 tahun itu beruntung saat doktor yang merawat pendarahan di otaknya menjelaskan bahawa dia tidak akan mengalami kelumpuhan.

Isterinya yang menemuinya mengenang panik  ketika dirinya melihat sang suami tidak sedar diri dengan pakaian yang tercabik-cabik. Dia langsung membawa sang suami ke rumah sakit terdekat.

“Saya benar-benar harus tetap kuat. Perjalanan dari Nampa ke sini (tempat Ryan dirawat) merupakan perjalanan terpanjang dalam hidup saya. Saya tidak tahu ke mana saya akan berjalan,” kata sang isteri, Heather Cross, seperti dilansir Daily Mail, Khamis (28/5/2015).

Peluang tersambar petir di AS adalah 1 banding 700 ribu kes tiap tahun. Dalam seumur hidup, peluang tersebut semakin besar dengan perbandingan 1 banding 3.000.
okezone.com

No comments:

Post a Comment