Tuesday, June 30, 2015

30 peratus Tembok Besar China hilang, sebahagian batanya dicuri

30/6/15

30 persen Tembok Besar China hilang, sebagian batanya dimaling
Tembok besar China alami kerosakan akibat faktor alami dan perbuatan  manusia. ©2012 Merdeka.com

Survei Badan Ilmu Pengetahuan dan Pendidikan PBB (UNESCO) menyatakan situs sejarah Tembok Besar China mengalami kerosakan parah. Diperkirakan 30 peratus bahagian tembok yang seharusnya sepanjang 21 ribu kilometer itu kini hilang tak berbekas.

Situs Herald Tribune melaporkan, Selasa (30/6), penyebabnya adalah kerosakan alami. Selain itu, ada penemuan bahawa tembok bersejarah era dinasti Ming itu dicuri penduduk sekitar untuk membangun rumah.
Sekadar maklumat,Tembok Besar China sebetulnya tidak utuh memanjang dari Kota Jiayuguan hingga pinggiran Gurun Gobi.

Sebaliknya, sejak awal projek tembok ini memang terpisah-pisah, walau jika setiap tembok digabungkan, panjangnya mencapai panjang puluhan ribu kilo. Bahagian yang biasanya dikunjungi pelancung adalah tembok besar di utara Ibu Kota Beijing.

Ketua Perkumpulan Pemeliharaan Tembok Besar, Dong Yaohui, menyatakan beberapa bahagian mengalami pelapukan. "Secara alamiah, bata-bata di beberapa lokasi tidak dapat  menahan terjangan angin dan hujan," ujarnya.
Namun, yang lebih menyedihkan adalah penemuan bahawa pelancung yang membanjiri, serta ketidakpedulian warga sekitar membuat tembok besar itu rosak.
 
Petugas di Provinsi Hebei memiliki bukti bahawa ada beberapa penduduk menjual bata dari Tembok Besar senilai 30 Yuan  . "Harus ada lembaga dari pemerintah yang fokus merawat peninggalan sejarah ini," kata Yaohui.

Tembok Besar China dinobatkan sebagai 7 keajaiban dunia oleh UNESCO. Rangkaian tembok ini dibangun Dinasti Ming untuk menghalau serangan bangsa Mongol. Megaproyek klasik ini digarap mulai pada tahun 1368 hingga akhirnya tuntas 1644 masehi.
 Merdeka.com

No comments:

Post a Comment