Monday, July 6, 2015

Bakar bunga api atas kepala, seorang lelaki meninggal

06 Jul 2015 

 Luncurkan Kembang Api di Atas Kepala, Seorang Pria Tewas di Calais  

Calais - Seorang lelaki yang sedang mabuk mencuba merayakan ulang tahun kemerdekaan Amerika Syarikat dengan melancarkan bunga api dari atas kepalanya. Namun,  aksi tersebut berakhir kemalangan jiwa.

Seperti dikutip dari ABC News, Isnin (6/7/2015), lelaki itu, Devon Staples (22)   tak dapat diselamatkan apabila bunga api meletup di atas kepalanya.

Staples dan teman-temannya merayakan hari jadi Amerika Syarikat di halaman belakang rumah temannya di daerah Maine, Calais, sebuah kota yang berbatasan dengan Kanada. Menurut Jurucakap Departemen Keamanan Publik Negara Stephen McCausland, Staples meletakan alat pelontar bunga api di atas kepalanya.

"bunga api meletup   , Staples meninggal  di tempat kejadian," kata McCausland.

Kes Staples ini merupakan yang pertama terjadi di Maine sejak bunga api dan mercun dilegalkan 2012 silam. Meski demikian di daerah lain banyak kes terkait bunga api yang sebahagian besar menyebabkan luka terbakar dan cedera mata.

Tahun 2011 silam, parlimen Amerika Syarikat memilih mencabut 1,949 undang-undang yang terkait pelarangan bunga api. Hal tersebut dilakukan kerana diharapkan bunga api dapat menciptakan lapangan kerja dan pendapatan tambahan untuk warga. 
detikNews

No comments:

Post a Comment