Wednesday, July 1, 2015

Kerana mabuk, tentera dikerangkeng dalam kandang besi


Ketahuan mabuk, tentara Ukraina dikerangkeng dalam kandang
Tentera Ukraine dikerangkeng. ©2015 Merdeka.com
 Minum-minuman beralkohol tentunya merupakan hal yang biasa di negara Eropah, tak terkecuali di Ukraine. Namun, beberapa tentera salah satu negara pecahan Soviet ini minum cukup banyak alkohol, yang mengakibatkan mereka harus dikerangkeng sebagai hukumannya.

Dikutip dari akhbar the Daily Mail, Rabu, (30/6). Para tentera pemandu tank Ukraine ketahuan mabuk-mabukan sehingga dijatuhi hukuman.

Lucunya hukuman yang diterima mereka adalah mendekam dalam kerangkeng. Bak penjara kecil mereka dikurung menjadi satu, konyolnya kondisi berjubel mengharuskan satu diantara mereka tidak kedapatan tempat untuk jongkok.
Hal memalukan ini diabadikan melalui unggahan video di media sosial oleh seorang wartawan tentera Andrei Tsaplienki dari balik kaca kereta.

Andrei bercerita bila ketergantungan alkohol bagi sebahagian tentera seperti virus, dan efeknya boleh menjadi seorang yang radikal.
"Bila mereka tetap ketahuan mabuk setelah hukuman ini, para atasan mereka tidak segan memberitahu sifat disiplin ini ke isteri-isteri mereka, kerana hal itu adalah sesuatu yang paling ditakutkan mereka" tutur Andrei.

Pihak resmi tentera Ukraine mengesahkan bila perilaku mabuk-mabukan yang sering dilakukan bala tenteranya sudah sangat membimbangkan, hal ini diperjelas dengan penemuan 150 liter Vodka di dalam barak ketika mereka bertempur.

"Perilaku mabuk pada dasarnya tidak dibenarkan dan menjadi masalah besar, hal itu terjadi ketika mereka sedang tidak melakukan apa-apa maka Vodka menjadi teman mereka," ucap salah seorang tentera.
Merdeka.com

No comments:

Post a Comment