Tuesday, July 28, 2015

Ketika Obama Berjoget di Kenya (video)

28/7/15
Saat Obama Berjoget di Kenya  
Guardian melaporkan, pada 25 Julai 2015 lalu ketika makan malam kenegaraan bersama Presiden Kenya Uhuru Kenyatta, ada hiburan dari kumpulan  muzik setempat Sauti Sol. Di tengah acara, Obama pun diajak berjoget di atas pentas.

Tak hanya Obama, tapi ada juga isteri presiden Kenyatta, Margaret Kenyatta, penasihat keselamatan nasional AS Susan Rice dan adik tiri Obama, Auma. Mereka berjoget Lipala, tarian khas tradisional dari Kenya.

"Kami sangat sedih kerana ibu kami Michelle tidak dapat ikut," kata sang penyanyi merujuk pada isteri Obama, sebelum memulai lagu.

Obama sempat membuka kancing kotnya, lalu bergabung di atas pentas. Dia menari sambil sesekali berputar. Melihat hal ini, seluruh hadirin pun berdiri ikut berjoget, termasuk Presiden Kenya dan isterinya. Begitu tarian selesai, Obama langsung memeluk adik tirinya Oma.

"Seluruh keluarga saya ada di sini, ibu saudara dan bapa saudara. Saya menyambut mereka semua untuk sebuah acara reunion keluarga Obama. Saya menduga ada beberapa kritik di AS bahawa saya kembali ke sini untuk mencari akta kelahiran. Tapi bukan itu kesnya," kata Obama.

Video tarian Obama menyebar begitu luas di media sosial, terutama setelah band Sauti Sol mempostingnya. Sejumlah komentar tentu saja bermunculan.

Sebelumnya, Obama juga sempat berjoget dalam beberapa kesempatan. Salah satunya di acara talk show Ellen yang terkenal di AS pada tahun 2007 lalu.

Beberapa presiden yang tertangkap kamera dan tidak sungkan untuk menari di antaranya ada George W Bush dan mantan presiden Rusia Medvedev.
 detikNews/Youtube

1 comment: