Tuesday, July 28, 2015

Pekerja Tol Dipecat Kerana Bantu Pemandu yang Lupa Bawa Wang

  27 Julai 2015
 
Facebook/ Patricia Samsonov Gillis Vladislav “Sam” Samsonov

BOCA GRANDE  — Berbuat baik sepertinya bukan jaminan orang akan bebas dari masalah. Vladislav "Sam" Samsonov mengalami itu. Lelaki yang dipanggil Sam itu kehilangan pekerjaan sebagai petugas penjaga gerbang tol. Dia menjawat pekerjaan itu  selama 29 tahun.

Sam yang berusia 77 tahun itu dipecat setelah ketahuan membayar tarif tol untuk pemandu yang lupa membawa wang tunai.

"Saya telah melakukan ini cukup lama dari waktu ke waktu," kata Sam.

Namun, di mata otoriti  , "kedermawanannya" melanggar regulasi.

"Di mata saya, saya tidak melakukan perbuatan kriminal. Saya hanya menolong orang lain," kata Sam.

Pengurusan jalan tol tidak patut memecatnya, tetapi menawarkan pengurangan jam kerja dari 5 menjadi 2 hari. Namun, Sam menolak mentah-mentah tawaran tersebut. "Jika mereka tidak dapat mempercayai saya untuk (bekerja) 5 hari, bagaimana mungkin mereka percaya terhadap saya untuk 2 hari (kerja)."

Sam  merancang  untuk mencari pekerjaan sebagai relawan sosial. Dia mengatakan akan merindukan hari-harinya menjaga gerbang tol dan orang-orang yang melintas.

Sam punya reputasi sebagai pria yang baik dan ramah. Dia sering membagikan permen kepada anak-anak, dan makanan bagi anjing yang melintasi gerbang tol yang dijaganya.

Cerita pemecatannya telah menjadi viral di internet. Banyak netizen yang kaget dan bertanya-tanya bagaimana mungkin Sam dipecat karena perbuatan baik yang telah dilakukannya.

Penulis: Kontributor Singapura, Ericssen
Editor : Egidius Patnistik/ KOMPAS.com

No comments:

Post a Comment