Wednesday, July 1, 2015

Petani gunakan Doraemon untuk panggil hujan

 30/6/15

Pangil Hujan, Petani Thailand Gunakan Doraemon
Ilustrasi doraemon (VIVAnews/Ikhwan Yanuar)
 Para petani Thailand di Daerah Muang Khai memiliki cara unik untuk mengakhiri kekeringan di kawasan mereka. Alih-alih menggunakan kucing hitam hidup yang biasa digunakan oleh warga kebanyakan, kerana mereka ingin menghindari tuduhan penyeksaan, para petani menggunakan boneka kucing robot asal Jepun,, Doraemon. 


Harian Bangkok Post menulis, Isnin, 29 Jun 2015 melansir akibat cuaca kering berpengaruh terhadap hasil tanaman jagung di kawasan tersebut. Sebab itu, petani yang menanam jagung di tambon Wang Luang memanggil hujan dengan meletakan Doraemon di sebuah sangkar kayu. Kemudian, para petani menempatkan gambar tokoh kartun itu di bahagian luar sangkar. 


Para petani kemudian berbaris dan mengarak sangkar sambil berdoa memohon hujan. Boneka di dalam sangkar itu kemudian dibawa ke tempat-tempat suci di sekitar desa, lalu diakhiri dengan upacara di wihara di dekatnya.

Pemimpin desa Wang Luang, Rattakarn Jantanu mengatakan penduduk desa setuju untuk menjalankan upacara tradisional sebab kawasan tersebut mengalami kekeringan yang parah. 

Mereka sengaja memilih tokoh doraemon kerana tidak ada     seorang pun yang menemui kucing mainan lain yang hampir aslinya. Sayangnya, hingga saat ini doa mereka belum dijawab. Kekeringan masih terus menghantui daerah itu di Thailand.

 VIVA.co.id

No comments:

Post a Comment