Thursday, July 2, 2015

Putera Saudi sedekahkan harta $32 billion untuk amal

02/07/15

Pangeran Saudi sedekahkan harta Rp 427 T untuk amal
Putera Al Waleed bin Talal. (c) richpeoplethings.com
 Putera Saudi Al Waleed bin Talal mengaku akan menderma hartanya bernilai USD 32 billion  untuk kepentingan amal. Dana sebesar itu akan dia salurkan ke Yayasan Filantrofi Al Waleed yang dia pimpin sendiri.

Stesyen televisyen Aljazeera melaporkan, Khamis (2/7), Putera Waleed terinspirasi pada sikap orang terkaya di dunia Bill Gates. Dia ingin mengikuti teladan Bill Gates Foundation yang memberikan dana ratusan juta Dollar kepada penderita polio di seluruh dunia.

Selain itu, sebagai penganut ajaran Islam, Putera Waleed mengaku terpanggil untuk berbuat lebih banyak bagi kemanusiaan.
"Tindakan ini merupakan tanggung jawab peribadi yang telah saya mulai sejak lebih dari tiga dekade lalu. Derma ini sekaligus sebahagian   dari keyakinan Islam yang saya anut," tuturnya.

Yayasan Al Waleed ini akan fokus mendanai pembangunan daerah terpencil di Saudi. Selain itu, komuniti maupun gerakan kepemudaan yang punya kegiatan sedar lingkungan maupun toleransi boleh mendapatkan dana dari yayasan putera itu. Seandainya Putera Al Waleed meninggal, puteranya Putera Khaled akan meneruskan mengelola Yayasan.

Waleed lebih sering terlibat kontroversi, dibanding aksi-aksi kemanusiaan. Cucu pengasas Kerajaan Arab Saudi ini kerap masuk berita kerana menghambur-hamburkan wang.

Misalnya bermain lempar orang cebol. Pernah juga Waleed iseng membeli pesawat Boeing, untuk kemudian dijual lagi. Dia sempat menghebohkan media massa Barat lantaran hendak mensubsidi taman hiburan Euro Disney di Paris, Perancis, yang terlilit hutang USD 1.2 billion. Penganalisis kata hanya orang gila bilang perniagaan itu punya masa depan.

Bahkan, dua bulan lalu putera berusia 60 tahun itu memicu kehebohan di Timur Tengah. Dari akaun Twitter-nya, Putera Al Waleed menjanjikan satu unit kereta  mewah Bentley, untuk setiap pilot Liga Arab yang ikut mengebom markas pemberontak Houthi di Yaman.

Waleed memiliki perniagaan investasi, diberi nama Kingdom Holding Investment, dan kini dia masuk jajaran pengusaha terkaya ke 34 di dunia dalam senarai Forbes. Dia juga punya saham di Twitter dan Apple
Merdeka.com

No comments:

Post a Comment