Wednesday, July 1, 2015

Takut Tandas, Gadis Ini Meninggal Kerana Serangan Jantung

01/07/15


Seorang gadis dengan autisme berusia 16 tahun dilaporkan meninggal akibat serangan jantung. Kondisi ini dipercayai muncul disebabkan oleh konstipasi yang dialaminya selama 8 minggu


Penyebab utama mengapa peristiwa ini boleh terjadi adalah sebab Emily Titterington fobia terhadap tandas. Kondisi ini membuatnya kerap menahan buang air besar.


Terburuknya, dia tidak ke tandas selama hampir dua bulan terakhir. Akibatnya, usus Emily membesar dan menekan rongga dada serta organ-organ tubuh lainnya.

 
Pasukan perubatan mengungkapkan bahawa kondisi Emily sebenarnya boleh diatasi dengan menjalani  rawatan yang tepat, namun dia menolak untuk melakukan pemeriksaan atau tindakan perubatan apapun.   Ibunya, Geraldine (59) juga berusaha keras membawa Emily berjumpa doktor, namun gadis itu berkeras tak mau melakukannya.

Pada malam sebelum kematiannya, Geraldine merasa ada yang tak beres dengan puterinya. Menelepon ambulans, salah satu petugas perubatan yang datang, Lee Taylor, memeriksa Emily yang ketika itu tampak lemas dan pucat.


 Mengeluhkan ada rasa nyeri pada bahagian dadanya, gadis ini tetap menolak untuk dibawa ke rumah sakit. Sayangnya, Taylor tak menyedari ada kondisi pembengkakan di bahagian perut Emily.

“Saya pergi lagi ke rumah sakit tapi beberapa jam kemudian saya kembali dihubungi ayah Emily. Ia mengatakan ada kondisi kecemasan pada puterinya. Setelah saya ke sana lagi, perut Emily terlihat membesar,” tutur Taylor, seperti dipetik dari Daily Mail.


Setelah dibawa ke Royal Cornwall Hospital, Truro, nyawa Emily sudah tak dapat diselamatkan. Geraldine mengakui bahawa puterinya sudah sekitar 8 minggu tak buang air besar. Yang mengherankan, baginya ini adalah hal ‘rutin’ yang memang sudah beberapa kali terjadi pada Emily. Gadis ini sempat mengaku takut untuk buang air besar ataupun menggunakan tandas. Oleh sebab itu, ia lebih sering menahannya.


Pemeriksaan lebih lanjut masih dilakukan untuk menyimpulkan kes ini. Baik psukan perubatan maupun anggota keluarga Emily masih terus dimintai keterangan.

Sumber:Terselubung.in

No comments:

Post a Comment