Tuesday, August 4, 2015

Diseludupkan di Dalam Beg Pakaian, Pendatang Tanpa Izin mati

03 Aug 2015 

Madrid - Seorang lelaki asal Moroko me diseludupkan ke Sepanyol. Lelaki ini diseludupkan di dalam beg pakaian   yang dimasukkan ke dalam bagasi kereta

Lelaki berusia 27 tahun yang namanya tidak dirilis kepada publik ini ditemui mati    setelah kereta yang membawanya tiba di pelabuhan Almeria, dengan menumpang kapal feri dari Melilla, wilayah Sepanyol di kawasan Afrika Utara. Melilla berbatasan dengan langsung dengan Moroko.

Disampaikan otoriti Sepanyol dalam pernyataannya, seperti dilansir Reuters,  3/8/2015 , lelaki ini meninggal akibat sesak nafas. Pemilik kereta, yang merupakan saudara laki-laki leleki  ini ditangkap otoriti Sepanyol atas dakwaan pembunuhan.

Si pemilik kereta akhirnya melaporkan soal kondisi saudaranya yang bersembunyi di dalam beg ketika kapal feri berlabuh di Sepanyol. Namun sayang, petugas perubatan tidak mampu menyelamatkan nyawa lelaki  ini.

Berbagai cara dilakukan para imigran untuk boleh melintasi Laut Mediteranian demi mengungsi ke kawasan Eropah. Tercatat, sepanjang tahun ini sudah 2 ribu imigran yang mneninggal ketika berusaha mengungsi ke kawasan Eropah dengan kapal. Sebahagian besar imigran berasal dari kawasan Afrika dan Timur Tengah.

Pada Ahad (2/8), otoriti Inggeris dan Perancis mendorong negara-negara Kesatuan Eropa lainnya untuk membantu mereka dalam menangkal krisis imigran di wilayah Perancis bahagian utara. Banyak ribuan imigran yang masuk secara ilegal ke Britain  , melalui Channel Tunnel, jalur kereta bawah laut yang menghubungkan britain dengan Perancis. 
detikNews

No comments:

Post a Comment