Friday, October 9, 2015

Lagi kanak-kanak mati tersepit eskalator

9 Oktober 2015  

Bocah tersebut telah tewas ketika staf dari stasiun tersebut berusaha menyelamatkannya (Foto: Shanghaiist)
 (Foto: Shanghaiist)
CHONGQING – Kecelakaan yang terkait eskalator kembali di China, namun kali ini berakhir dengan tragedi. Seorang kanak-kanak meninggal kerana insiden tersepit di eskalator pada hari Khamis pukul 11.00 waktu setempat.

Insiden ini terjadi di Stesyen Kereta Api Chingqing, terlihat seorang perempuan dan kanak-kanak lain yang menangis di samping jenazah kanak-kanak tersebut, diketahui bahawa mereka adalah ibu dan saudara, kanak-kanak tersebut, dilansir dari Shanghaiist, Khamis (8/10/2015).

Belum diketahui jelas bagaimana insiden ini boleh terjadi. Staf dari stesyen keretapi tersebut langsung melakukan tindakan untuk menyelamatkan anak tersebut namun takdir berkata lain. Pelayanan eskalator dihentikan sementara untuk mengeluarkan jenazah dari himpitan eskalator.

Bulan lalu dilaporkan insiden seperti ini pernah terjadi di Chingqing ketika kanak-kanak berusia tiga tahun tangannya tersepit eskalator, untungnya ia hanya mengalami luka-luka saja. Insiden eskalator sudah beberapa kali terjadi di China, mungkin sudah masanya Pemerintah China mulai melihat adakah yang salah, dari desain eskalator ataupun tingkat keselamatan eskalator untuk pengguna.

No comments:

Post a Comment