Sunday, January 24, 2016

Waspada, Virus Zika pulak menyerang

Sabtu, 23 Januari 2016

Ilmuwan masih meneliti penyebab penyakit yang ditularkan nyamuk itu.
Amerika Serikat Waspada Virus Zika
Ilustrasi/Nyamuk (Reuters)
VIVA.co.id - Tiga orang warga New York, Amerika Syarikat dinyatakan positif terserang virus Zika. Ketiganya terserang setelah melakukan perjalanan ke negara yang sudah ‘dilarang’ untuk dikunjungi.

Seperti diberitakan Channel News Asia, Sabtu, 23 Januari 2016, bahawa Jumaat kelmarin, otoriti kesehatan AS, sebelumnya telah memperingatkan bagi wanita hamil untuk menghindari 22 tempat dan Amerika Latin dan Karibia, kerana virus Zika mulai meluas.
“Kami mendesak warga, terutama ibu hamil, untuk memeriksakan kesehatan sebelum melakukan perjalanan dan mengambil tindakan pencegahan ketika bepergian ke negara-negara yang terkena dampak," ujar Howard Zuckerk, Komisaris Kesehatan New York.

Kaum hawa di negara ini diminta untuk menghindari gigitan nyamuk dengan berpakaian baju dan celana panjang dan selalu memasang ubat nyamuk.
Virus Zika, merupakan sejenis virus yang menyerang manusia, yang ditularkan oleh sejenis nyamuk  Aedes. Para ilmuwan masih meneliti penyebab penyakit tersebut. Virus Zika dikaitkan dengan ribuan kes tercatat cacat lahir yang mengerikan, seperti mikrosefali, yang menyebabkan otak dan kepala bayi berhenti membesar.

No comments:

Post a Comment