Sunday, February 7, 2016

Latihan karate yang gagal, guru tertendang kepala muridnya (video)

7/2/16

Jurus Karate yang seharusnya diperagakan. (Foto: blackhicropractic.com.au)
Gambar hiasan (Foto: blackhicropractic.com.au)
BEREDAR sebuah video latihan karate  , gagal ditunjukan seorang guru kepada muridnya. Dipercayai rakaman tersebut diambil di sebuah dojo, atau tempat latihan karate di Turki, terlihat dari bendera merah bergambar bulan sabit dan bintang terpasang di dindingnya.

Video diawali dengan sosok perempuan yang takut-takut meletakkan sebuah buah epal di atas kepalanya. Ia bersiap menerima demo tendangan ke atas kepala dari seorang lelaki  yang dipanggilnya sensei, panggilan ‘guru’ dalam bahasa Jepun.

Sang master, sebagaimana disitat dari Mirror, Ahad (7/2/2016) lantas mengambil ancang-ancang sambil berteriak ‘kiai’, teriakan yang digunakan pada martial arts ketika akan memperagakan suatu gerakan, bergerak maju dan melayangkan kakinya ke atas dengan cepat.

Tak disangka, yang dia tendang bukan epal, tetapi kepala muridnya sendiri. Perempuan itu sontak menjerit kesakitan dan terhempas ketepi . Sementara nasib si epal, tetap jatuh. Terjun bebas dari kepala yang tergolek miring ke kanan.

Karate adalah seni bela diri asal Jepun, yang merupakan akulturasi dari seni bela diri kenpo dari China. Seperti bela diri tradisional pada umumnya, Karate diajarkan bertarung dengan tangan kosong.
Gerakan dan pertandingan dalam karate terbagi tiga, yakni Kihon (teknik dasar/fondasi), Kata (jurus yang memiliki ritme gerakan) dan Kumite (pertemuan tangan/pertarungan).

VIDEO

No comments:

Post a Comment