Monday, February 8, 2016

Lelaki ini saman Tuhan ke mahkamah

8/2/16

 
BBC -Peguam Chandra Kumar Singh menggugat salah satu Tuhan di agama Hindu kerana ingin kesetaraan untuk perempuan
 
JAKARTA   — Chandan Kumar Singah menjadi perbincangan di negeri India setelah aksinya menggugat salah satu Tuhan yang dipuja umat Hindu, Ram.

Kepada BBC, Singh mengutarakan, saman itu dilayangkan kerana dia merasa Dewa Ram tidak berlaku adil terhadap isterinya, Sita.

Oleh kerana itu, dia ingin agar mahkamah di sebelah timur Bihar boleh memahami tindakannya itu.

Akan tetapi, mahkamah akhirnya menolak saman itu pada minggu lalu dengan alasan bahawa perkara itu bukanlah perkara hukum.

Namun, gugatan Singh ini telah memicu reaksi bagi warga India yang mayoriti memeluk Hindu. Beberapa rakannya bahkan menyebut Singh hanya mencari populariti. Lainnya bahkan saman balik Singh ke mahkamah dengan tuduhan melakukan fitnah.

Untuk diketahui, Ram adalah salah satu tokoh dalam kisah Ramayana. Dia dipuja oleh ramai orang India dan seluruh dunia.

Meski mendapatkan kritikan, Singh meyakini bahawa gugatannya adalah kes nyata.

"Diketahui bahawa Ram meminta Sita untuk membuktikan bahawa dia suci setelah diselamatkannya dari kuku-kuku raja iblis, Ravana atau Rahwana. Dia tidak percaya dengan Sita," ungkap Singh kepada BBC.

Dia juga membantah bahawa aksinya itu hanya untuk mencari populariti.

"Saya masukkan berkas kerana kita tidak boleh berdiskusi soal menghargai wanita di dunia modern saat ini saat kita tahu bahawa salah satu Tuhan tidak memperlakukan isterinya dengan hormat," ungkap Singh.

Dia menyedari, aksinya itu akan menimbulkan reaksi. Namun, dia terkejut ketika mengetahui rakan-rakannya sesama peguam juga mulai menyerangnya.

"Saya juga memuja Ram, saya juga orang Hindu. Saya hanya bicara soal keadilan dan tidak ada maksud untuk menyinggung perasaan agama siapa pun," ucap Singh.

Meski demikian, pembelaan Singh ini tidak boleh meyakinkan rakannya sesama peguam yang menganggap tindakan Singh sudah menghina umat Hindu.

Saman terhadap Singh sudah dilayangkan ke mahkamah. Singh kini terancam dikenai pencabutan izin praktik sebagai advokat, seperti yang dituntut oleh praktisi undang-undang lainnya.
Penulis: Sabrina Asril
Editor : Sabrina Asril
Sumber: BBC.com/KOMPAS.com

No comments:

Post a Comment