Saturday, February 6, 2016

Remaja Temui Emas, Dipercayai Peninggalan Nazi

Emas batangan Rp228 Juta diduga peninggalan Hitler. (Foto: Mirror)
Emas batangan Rp228 Juta diduga peninggalan Hitler. (Foto: Mirror)
BAVARIA – Seorang remaja perempuan yang hobinya menyelam menemui sebatang emas senilai Rp228 juta di Danau Konigsee, dekat Pergunungan Bavaria, Jerman. Lokasi penemuannya dekat sekali dengan tempat berlibur Pemimpin Nazi Adolf Hitler semasa hidup.

Ia melaporkan penemuan itu ke pihak berwajib pada musim panas tahun lalu. Polis  datang ke lokasi dan mencuba menelusuri jejak harta karun lain yang mungkin masih tertinggal di dasar atau sekitar danau.

Namun mereka tidak menemui benda berharga selain yang ditemui si pemudi itu. Selama enam bulan terakhir, polis  juga berusaha mencari pemilik sebenarnya di kawasan North Rhine-Westphalia. Akan tetapi, usaha itu menemui jalan buntu, kerana tidak seorang pun terdaftar sebagai pemilik serial number yang tertera pada logam mulia tersebut.

Sesuai peraturan yang berlaku di Jerman, jika dalam enam bulan sejak penemuan tidak ada pemilik yang datang, maka benda tersebut berhak dimiliki penemunya.
Mengenai keterkaitan sejarah yang dikandung emas tersebut, polis  memastikan emas tersebut dibuat setelah zaman Nazi. Jadi sudah pasti bukan peninggalan The Fuhrer. Justru diduga kuat, emas batangan itu hasil curian yang terjatuh.

Dilansir dari Mirror, Sabtu (6/2/2016), betapa beruntungnya gadis tersebut kerana polis  akhirnya membolehkan dia menyimpan harta karun itu.
Okezone.com

No comments:

Post a Comment