Wednesday, March 9, 2016

Putera William Ditolak Sebuah Hotel Mewah di Perancis

9/3/16

 
GLAMOUR.COM- Kate Middleton, isteri Putera William dari Kerajaan Britain dinilai sebagai seorang puteri modern abad 21 dengan latar belakang keluarga yang baik, pendidikan terpuji, dan sifat sederhana serta murah hati.

LILLE   - Sebuah kejadian langka terjadi di kota Amiens, wilayah utara Perancis pada Selasa (8/3/2016), ketika Putera Williams dan Kate Middleton tak dapat menginap di sebuah hotel mewah kerana kehabisan kamar.

Olivier Walti, pengurus hotel lima bintang, Marotte, mengatakan satu-satunya alasan pihaknya menolak pasangan kerajaan Britain itu sebab semua 12 kamar di hotel tersebut sudah penuh terisi.

"Kami diminta untuk memeriksa apakah ada kamar kosong dan dengan sangat menyesal kami katakan semua kamar sudah penuh," ujar Olivier.

William, cucu Ratu Elizabeth II dari Britain, bersama isterinya mengunjungi Amiens untuk menghadiri peringatan 100 tahun Pertempuran Somme pada 1 Julai akan datang.

"Kami rasa sangat terhormat kerana mereka ingin menginap di hotel ini," kata Olivier sambil menambahkan Putera William bukan satu-satunya keluarga kerajaan yang mereka tolak pemesanan kamarnya.

Olivier menambahkan, Kementerian Luar Negeri Perancis sudah mengetahui bahawa Hotel Marotte tak boleh menyediakan empat kamar untuk pasangan kerajaan itu beserta pengiring mereka.

"Semua 12 kamar hotel ini sudah dipesan sejak satu tahun yang lalu," tambah Olivier.

Pertempuran Somme adalah salah satu babak paling berdarah dalam Perang Dunia I, yang mengakibatkan lebih dari satu juta orang terbunuh, cedera atau hilang antara Julai hingga November 1916.

British dan Perancis menjadi penganjur bersama acara ini dengan 25,000 undangan diharapkan hadir dalam upacara peringatan awal Julai akan datang.

Amiens adalah sebuah kota kecil dengan penduduk hanya 135,000 jiwa, namun kota kecil itu memiliki 800 kamar hotel. 
KOMPAS.com
Editor : Ervan Hardoko
Sumber: AFP

No comments:

Post a Comment