Saturday, July 30, 2016

Foto Putera Mahkota Thailand yang Menuai Kontroversi

29/7/16

Tipsiana.com - Putera Mahkota Kerajaan Thailand, Maha Vajiralongkorn, 63 tahun, tiba di kota Munich, German dengan pesawat Boeing-737 dan tampak keluar dari pesawat dengan menggendong seekor anjing pudel, menggunakan sandal gunung dan memakai baju yang minim hingga memperlihatkan tatoo besar di tangan dan belakangnya.
Meski ia berpakaian 'tidak seperti' seorang putera mahkota, kru pesawat Royal Thai Airways tetap memberikan penghormatan penuh pada pasangan yang baru sampai ini. Seorang pengawal tampak membukakan pintu untuk mereka sementara pengawal yang lain membungkuk takzim.


Bagi kebanyakan rakyat Thailand, pemandangan ini dianggap 'normal', namun netizen asing berfikir sebaliknya. Mereka menganggap tak sepantasnya seorang putera mahkota kerajaan berpakaian seperti itu, apalagi ia sedang bertandang ke negera orang.


"Ia harusnya menaikkan jeansnya. Jika ia muncul di jalanan kota Munich, pakaian seperti itu mirip dengan gelandangan atau penagih, bukan seorang putera," tulis seorang pengguna Facebook.

Bagaimana tanggapan rakyat Thailand? Kerajaan ini menerapkan hukum Lese Majeste, yakni aturan yang akan menghukum setiap rakyatnya yang melakukan penghinaan kepada kerajaan. Jadi boleh dipastikan, daripada terancam hukuman penjara, rakyat Thailand akan menganggap 'normal' foto putera mahkotanya.


Foto yang diambil oleh wartawan yang bekerja untuk Reuters dan NBC, Andrew McGregor Marshall dan diunggah di akaun Twitternya serta dimuat di akhbar Jerman Bild telah menimbulkan kemarahan kerajaan Thailand. Dilaporkan isteri Marshall yang tinggal di Bangkok ditangkap dan dipenjarakan sebagai ancaman bagi Marshall.

Dalam siaran persnya Marshal meminta kerajaan Thailand melepaskan isterinya, "Poy tak ada hubungannya dengan jurnalisme saya. Jika polis  percaya saya melanggar  undang-undang Thailand, mintalah ekstradisi sesuai undang-undang Internasional."

No comments:

Post a Comment