Wednesday, July 13, 2016

Hisap Ganja Sintetis K2, 33 Orang Pengsan di Jalan

13/7/16

Insiden ganja sintetis K2 di New York (Foto: Metro)
Insiden ganja sintetis K2 di New York (Foto: Metro)
NEW YORK Lebih dari 30 orang dilaporkan telah dibawa ke rumah sakit di New York, Amerika Syarikat  setelah  beberapa orang mengalami kes overdosis akibat mengisap ganja sintetis. Informasi tersebut sebagaimana dilaporkan oleh anggota polis setempat.

Kejadian ini menyebabkan  beberapa orang terjatuh dan hampir tidak dapat berdiri di sebatang jalan yang sama di Brooklyn. Menurut laporan petugas  polis , insiden ini terjadi kerana para korban menghisap ganja jenis K2.
Berdasarkan penuturan dari para saksi di lokasi kejadian, beberapa orang tampak tergeletak di  jalanan, mengalami gementar, dan tersandar di pohon dan kereta bomba  . 
  
Menurut data petugas  polis , jumlah keseluruhan orang yang dibawa ke rumah sakit seramai 33 orang dan mereka hanya mengalami cedera ringan.
Hingga saat ini, tidak ada maklumat yang jelas terkait ubat apa yang telah digunakan oleh para korban. Namun menurut laporan pihak  polis , sejumlah mangsa telah menghisap ganja sintetis K2.

Sementara itu, menurut keterangan polis  setempat, Dennis Gonzalez, penggunaan K2 di Brooklyn memang sangat masif dan berada di luar kawalan petugas  polis .

Terkait kejadian ini, Departemen Kesihatan mencatat telah terjadi lonjakan kunjungan ruang gawat darurat terkait kes K2 ini. Kejadian ini terus dipantau perkembangannya oleh otoriti bkeselamatan di seluruh kota.
"Kami mengingatkan kepada warga New York bahawa K2 adalah zat yang sangat berbahaya," ujar Departemen Kesihatan, sebagaimana dilansir Metro, Rabu (13/7/2016)

No comments:

Post a Comment