Sunday, July 24, 2016

"Manusia Ajaib" Graham dicipta untuk cegah kemalangan lalu lintas

24/7/16

Manusia ajaib Graham (Foto: Oddity Central)
Manusia ajaib Graham (Foto: Oddity Central)

SYDNEY – Jumlah kenderaan di seluruh dunia semakin bertambah dari hari ke hari. Kerana itu, aspek keselamatan perlu ditingkatkan demi mengurangi angka kematian akibat kecelakaan di jalan.

Demi tujuan tersebut, seniman Australia Patricia Piccinini bekerja sama dengan pakar bedah trauma terkemuka dan ahli penyiasat  kecelakaan untuk menciptakan manusia ajaib Graham dalam rangka melakukan kempen keselamatan jalan di Australia.

Graham sebenarnya bukanlah seorang manusia, ia adalah sebuah patung yang dirancang untuk dapat bertahan dalam insiden kemalangan kereta di mana orang normal mungkin akan meninggal.  

Bentuk Graham terbilang sangat unik kerana kepalanya dirancang seperti sebuah helmet, tidak memiliki leher, kaki seperti tapak kuda dan kerangka tubuh lain yang kelihatan aneh. Graham sengaja dirancang seperti itu dengan tujuan agar ia dapat bertahan dalam insiden kecelakaan kereta.  

Menurut Joe Calafiore, CEO Komisi Kecelakaan Pengankutan Australia, Graham diharapkan dapat menggugah para pemandu agar sedar tentang kerentanan perlanggaran/ kemalangan kenderaan dan mudah-mudahan dapat mengurangi jumlah kematian dan cedera di jalan.

" Dalam perlanggaran yang tidak terlalu kencang, orang-orang mungkin saja dapat bertahan, tapi apabila melibatkan kenderaan dengan laju yang lebih cepat dan insiden yang lebih besar, maka kemungkinan untuk bertahan hidup adalah tentunya jauh lebih sedikit,” sebagaimana dilansir Oddity Central, Ahad (24/7/2016).
Sumber: Okezone.com

No comments:

Post a Comment