Thursday, July 28, 2016

Polis ini saman dirinya sendiri kerana dinas tak pakai jaket

Polisi Norwegia tilang dirinya sendiri karena dinas tak pakai jaket
  ©2016 Merdeka.com/Skjermpdump VG/Facebook
 Di Norway, tak ada rakyat kebal hukum. Anggota keselamatan pun tidak segan-segan menghukum dirinya sendiri jika melanggar peraturan. Buktinya adalah aksi Arne Stavnes, polis  bertugas di Pulau Utoya, berjarak 28 kilometer dari Ibu Kota Oslo. Stavnes saman dirinya sendiri lantaran melanggar undang-undang.
Polis ini mulanya masuk surat khabar tempatan sedang memandu kapal cepat keliling pulau untuk patroli. Foto itu mengundang gunjingan warga Utoya, sebab Stavnes tidak mengenakan jaket keselamatan, sesuai standard keselamatan.

Kantor berita AFP melaporkan, Rabu (27/7), pergunjingan itu meluas hingga media sosial. Stavnes dituding polis  yang tidak memberi contoh baik bagi masyarakat. Sesuai undang-undang, pemandu kapal dengan panjang kurang dari delapan meter wajib mengenakan jaket pelampung.

Hanya dalam hitungan jam, Stavnes meminta maaf melalui akaun Facebooknya  . Dia mengunggah foto surat bukti pelanggaran serta slip setoran denda sebesar 500 Kroner ke kas negara, atas kealpaannya.
Polis  Norway(c) 2016 Merdeka.com/TV2
Jabatan Polis Noray merupakan salah satu institusi penegak undang-undang paling dihormati dibanding sejawatnya di seluruh dunia. Survei tahun lalu menunjukkan lebih dari 80 peratus rakyat negara tetangga kawasan Skandinavia itu percaya pelayanan polis  profesional dan jujur.

Pada Februari lalu, pemerintah Norway mengumumkan polis  tak perlu lagi patroli membawa senjata api. Indeks kejahatan di Norway tercatat 30.11, berada di urutan 69 sedunia yang artinya sangat aman. Bandingkan dengan Amerika Syarikat, negara paling makmur di muka bumi, tapi indeks jenayahnya mencapai 55.8 sehingga berada di urutan ke-30 dunia.

Dengan peraturan tidak membawa pistol ini ,Norway menyusul kebijakan di Iceland  dan Ireland , dua negara Benua Biru yang polisnya saat patroli tidak pernah lagi membawa senjata api kerana situasi relatif aman. 
Sumber:Merdeka.com 

No comments:

Post a Comment