Friday, August 19, 2016

Buang Air Kecil Sembarangan, Pelancung Inggeris Mati Ditikam

18/8/16

George Low tewas dengan luka tusukan di leher karena buang air kecil sembarangan (Foto: Facebook)
George Low
KENT – Dua pelancung Inggeris,  George Low dan Ben Barker ditikam di Ayia Napa, Siprus, pada   14 Agustus 2016 dini hari waktu setempat. George Low meninggal setelah menderita luka tusukan di leher, sementara Ben Barker selamat meski mengalami empat tusukan di belakang.

Keduanya sedang memanfaatkan waktu percutian di kawasan pelancungan pantai tersebut. Low dan Barker sama-sama ditusuk ketika sedang berjalan-jalan di sebatang jalanan yang ramai dengan pengunjung. Polis Siprus sudah menerbitkan surat perintah penangkapan kepada para pelaku.

Seorang perempuan sudah berhasil ditahan oleh polis  setempat. Kepada petugas, perempuan berusia 48 tahun itu menuturkan keduanya ditusuk kerana buang air kecil sembarangan. Kesaksian yang sama diberikan perempuan itu dalam persidangan di Daerah Famagusta pada Rabu 17 ogos. 

“Dia mengatakan kekasihnya sempat menyampaikan protes kepada dua pelancung Inggeris itu mengenai buang air kecil. Itulah awal terjadinya perkelahian,” tutur seorang polis  Siprus, seperti dimuat Independent, Khamis (18/8/2016).

Polis Siprus juga telah menyebar sketsa dua suspek pelaku yakni Mehmet Akinpar dan Sali Ahmet yang merupakan warga Siprus keturunan Turki. Sedangkan perempuan tersebut tidak akan dijatuhkan dakwaan dan hanya ditahan selama delapan hari ke depan sebagai saksi  .

Ibu korban yang meninggal, Helen Low, menuturkan anaknya dan sang teman seharusnya pulang ke Kent, Britain, pada  14 Ogos 16 siang waktu setempat. “Kami tidak menyangka dia akan pergi secepat itu. Kami benar-benar hancur dengan kepergiannya. Saya tidak pernah mengira hal itu terjadi kepada anak kami (George),” tutur perempuan berusia 47 tahun tersebut.

No comments:

Post a Comment