Ti mendakwa, tindakan bekas Menteri Pendidikan, Datuk
Seri Anwar Ibrahim memperkenalkan 'bahasa baku' pada 1988 adalah punca
kejatuhan standard bahasa Inggeris di sekolah kebangsaan.
PETALING JAYA: Ramai penjawat awam dan ahli politik menghantar anak
mereka ke sekolah antarabangsa dan sekolah jenis kebangsaan Cina (SJKC)
bagi menguasai kemahiran berbahasa dan mendapatkan pendidikan
menyeluruh, kata pemimpin MCA Ti Lian Ker.
Ketua Biro Keharmonian Agama MCA itu berkata, ketua jabatan, pegawai
daerah, yang dipertua majlis perbandaran dan wakil rakyat Umno
menghantar anak ke sekolah antarabangsa atau SJKC, sejak 10 tahun lalu.
“Mereka dan ibu bapa bukan Melayu yang lain beritahu saya, mereka
menghantar anak ke sekolah antarabangsa atau sekolah Cina kerana mahu
anak-anak mereka menguasai bahasa Inggeris atau Mandarin.
“Mereka berpendapat ada lebih banyak nilai komersil (dalam bahasa itu).
“Ramai di antara mereka mahu anak-anak belajar bahasa Mandarin untuk
memudahkan mereka menjalani perniagaan dengan China atau mahir berbahasa
Inggeris untuk memegang jawatan dalam korporat,” katanya kepada FMT.
Beliau berkata demikian sebagai respons terhadap kertas penyelidikan
pendidik, Prof Teo Kok Seong yang meramalkan sekolah aliran Cina mungkin
bertukar menjadi sekolah arus perdana dan lebih bercirikan pelbagai
kaum dalam tempoh 10 tahun.
Ketika ini, kira-kira 18% murid di sekolah Cina terdiri daripada
kanak-kanak Melayu, manakala hanya 4% murid bukan Melayu belajar di
sekolah kebangsaan.
Ti mendakwa tindakan bekas Menteri Pendidikan, Datuk Seri Anwar
Ibrahim memperkenalkan ‘bahasa baku’ pada 1988 adalah punca kejatuhan
standard bahasa Inggeris di sekolah kebangsaan.
Tegasnya, tiada apa yang tidak kena dengan sistem pendidikan negara selepas kemerdekaan.
“Tetapi disebabkan ahli-ahli politik tempatan mahu meninggalkan jejak
mereka, bahasa Inggeris diketepikan. Ibu bapa mula tidak selesa.
“Beliau mahu menunjukkan yang beliau lebih Melayu daripada orang Melayu. Dalam proses itu, banyak kerosakan dilakukan.
“Kebanyakan ahli politik mahu meninggalkan jejak tetapi dalam jangka panjang, mereka memusnahkan proses pendidikan,” katanya.
Beliau berpendapat, sekolah kebangsaan sebenarnya mampu menarik
kemasukan lebih ramai murid daripada keluarga bukan Melayu, jika ia
memfokuskan pendidikan dan bukannya agama sebagai tanggungjawab serta
tugas utama mereka.
“Sekolah kebangsaan sepatutnya menumpukan perhatian terhadap
pendidikan, manakala sekolah agama boleh menggabungkan sebanyak mana
agama yang mereka mahu dalam kurikulumnya.
“Sama seperti kewujudan sekolah aliran sains, beberapa sekolah
kebangsaan boleh dikategorikan sebagai sekolah jenis agama,” katanya.
Jelasnya, “orang ramai akan kembali” sebaik sahaja sekolah kebangsaan
dianggap pendidik yang serius dan jika bahasa Inggeris atau bahasa
ibunda murid-murid turut diberi keutamaan.
Ahli jawatankuasa pusat MCA itu berkata, kanak-kanak daripada
keluarga kaya dan miskin dibenarkan bergaul di bawah satu bumbung turut
membantu memberi peluang sama untuk mencapai kejayaan dan menggalakkan
perpaduan.
Dahulu, jelasnya, sekolah Convent dan sekolah kebangsaan yang
terkenal mempunyai guru-guru terlatih di England yang dilihat
berdedikasi dan serius dalam mendidik generasi akan datang.
“Tetapi sekarang, pengetua mencampuradukkan fundamentalisme agama
dengan pendidikan. Budaya sekolah ketika ini mungkin tidak memenuhi
keperluan kebanyakan ibu bapa,” katanya.
Walaupun kelas bahasa Tamil dan Mandarin diperkenalkan di sekolah
kebangsaan, ibu bapa bagaimanapun berpendapat mata pelajaran itu tidak
dipandang serius.
No comments:
Post a Comment