Monday, August 8, 2016

Muhyiddin tidak sehebat Anwar

Muhyiddin, Anwar
SHAH ALAM - Parti Melayu yang bakal diterajui bekas Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dijangka hanya mampu menarik sokongan segelintir individu yang kecewa dengan Umno.
Penganalisis politik, Prof Madya Dr Jeniri Amir berkata, kekurangan sokongan itu berikutan kewibawaan Muhyiddin yang kurang menyerlah, tidak seperti Datuk Seri Anwar Ibrahim.

“Wibawa Muhyiddin tidak sama dengan Anwar, menyebabkan sokongan terhadap parti Melayu yang bakal dipimpin olehnya hanya akan dapat sokongan segelintir mereka yang kecewa dengan Umno.
“Kewibawaan itu sangat penting dalam menentukan hala tuju parti dan sejauh mana sokongan akar umbi,” ujarnya.

Malah, kata Jeniri, sejarah lalu membuktikan jangka hayat parti baharu serpihan Umno kebanyakannya tidak akan bertahan lama seperti berlaku pada Parti Semangat 46.
“Saya percaya kehadiran parti baharu serpihan Umno tidak mampu bertahan lama memandangkan ia hanya menampung mereka yang kecewa dengan pimpinan sekarang,” katanya.

Tambahan pula katanya, kekurangan kepimpinan berwibawa juga memainkan faktor sokongan bagi menggerakkan parti ke hadapan.
“Parti baharu ini memerlukan mereka yang benar-benar berwibawa untuk mendapatkan sokongan umum, bukan sekadar ahli Umno yang kecewa,” katanya.

Jeniri berkata, penambahan parti Melayu juga akan membesarkan lagi ruang perpecahan Melayu yang kini terbahagi dua, menyokong pembangkang dan kerajaan memerintah.
“Ini hanya akan melemahkan keutuhan Melayu dan suara Melayu berpecah. Ini merugikan Melayu, sesuatu yang tidak baik,” katanya

No comments:

Post a Comment