Wednesday, August 24, 2016

Patutlah sakit perut, rupanya dia telan 40 bilah pisau

24/8/16

Mengeluh sakit perut, pria ini telan 40 pisau
  ©Oddity Central
 Lelaki bernama Jarnail Singh, 42 tahun, asal Gurdaspur, India, mengeluh sakit perut parah dan lemas sehingga terpaksa dibawa ke rumah sakit.

Setelah diperiksa, doktor terkejut kerana penyebab sakitnya adalah banyaknya logam di dalam perutnya. Untuk memastikan hasil diagnosa, doktor memasukkan kamera endoskopi ke dalam perutnya. Ternyata di dalam perut lelaki itu terlihat banyak pisau tajam dan gagang kayu.

Doktor kemudian menyoalnya, apakah Singh pernah menelan pisau sebelum   ini. Dia kemudian mengaku kebelakangan hobi menelan pisau dan sejauh ini sudah 28 pisau ditelannya. Doktor terkejut mendengar pengakuannya dan segera menyiapkan operasi baginya. Setelah dibedah, ternyata Singh salah menghitung. Doktor menemuitidak kurang dari 40 pisau yang dikeluarkan dari perutnya.

"Ini sangat mengejutkan. Saya tak pernah menemui kes semacam ini selama menjadi doktor," ujar doktor Jitinder Malhotra, seperti dilansir laman Oddity Central, Isnin (22/8).

Pasukan doktor sampai perlu waktu lima jam untuk mengeluarkan semua pisau dari dalam perut Singh. Beruntung pembedahan   itu berjalan dengan jayanya dan dia boleh meninggalkan rumah sakit dalam beberapa hari lagi.

Ketika ditanya mengapa dia sampai menelan 40 pisau, Singh mengatakan awalnya dia menjadi suka menelan pisau setelah sembuh dari sakit kerana kemalangan kereta.

"Saya merasa berselera memakan pisau dan menelannya," kata Singh kepada wartawan setelah dibedah. Dia kemudian menggemari rasa logam itu dan menelan pisau selama dua bulan.

Doktor mengatakan Singh mengalami kejadian langka yang di dunia perubatan disebut PICA. Penderita merasa ingin memakan benda apa saja di luar kawalan.
Sumber:Merdeka.com 

No comments:

Post a Comment