Friday, November 4, 2016

Bayi 14 bulan meninggal kerana ibu lupa tinggalkan anaknya ketika mandi

4/11/16

Bayi 14 bulan tewas lantaran ibu lupa bilas anaknya saat mandi
Ilustrasi bayi dan ibu. ©Shutterstock.com/GTeam
 Jasmine Gregory (24) harus menanggung rasa sedih tak berkesudahan. Anaknya yang masih 14 bulan meninggal kerana kelalaiannya sendiri, akibatnya dia dituduh bersalah dan akan dijatuhkan hukuman.

Gregory kala itu sedang memandikan anaknya dan meninggalkannya sendirian di bilik mandi ketika dia pergi untuk membersihkan sesuatu. Hakim mendengar ibu muda ini menenggak sebotol minuman jus buah-buahan pada saat bersamaan anaknya meninggal pada 7 Ogos 2014.

Dikutip dari metro.co.uk, Rabu (2/11), wanita 24 tahun ini diadili dengan pasal pembunuhan dan pengabaian anak. Mahkamah mengatakan pembantunya sempat berbicara dengan Robyn Andrews-English beberapa jam sebelum kematian anak itu.

Seorang saksi   juga mengungkapkan dia sempat melihat Gregory berlarian keliling jalan dan bertanya pada orang yang lalu sambil mencari anaknya. Kemudian dia kembali lagi ke rumahnya di Wantage, Oxfordshire, GB dan menemui mayat Robyn di kamar mandi.
Stephanie Toms, saksi   tersebut mengikuti Gregory hingga ke rumahnya sebelum mengambil anaknya dari dia dan membawanya ke rumah sakit terdekat. 

Kepada doktor, Gregory mengatakan fikirannya sedang terganggu dan mulai membersihkan rumahnya ketika polis mencarinya dan menemui sebotol kosong pati buah-buahan di rumah perempuan tersebut.
Berdasarkan pernyataan pembuka mahkamah  Tinggi Ocford, Hakim Ian Pringle mengatakan Gregory meninggalkan ruang sidang setelah dia terlihat sangat tertekan.

Sementara itu, Pendakwa Oliver Saxby QC mengatakan Gregory sering menyalahkan dirinya dan berkata, "dia meninggal, ini salah saya. Saya akan bunuh diri. Saya terlalu sibuk," ucap wanita tersebut berulang-ulang.
"Dia mengatakan, 'saya sedang membersihkan rumah,' ketika dia meninggalkan anaknya," sambung jaksa tersebut.

Jaksa juga mengatakan,  mereka merancang akan membawa Gregory ke panti sosial sambil diberikan dokongan untuk memulihkan dirinya dan memberitahu dia untuk tidak meninggalkan anaknya sendirian.
 Sumber:Merdeka.com

No comments:

Post a Comment