Monday, November 28, 2016

Gelandangan hidup mewah di bawah jambatan

28/11/16

Tinggal di kolong jembatan, gelandangan AS hidup mewah
Ceola Waddell Jr dan rumahnya. ©2016 Merdeka.com
Menjadi gelandangan rupanya tidak membuat Ceola Waddell Jr kehilangan harapan. Sebab, dirinya masih boleh hidup mewah meskipun tinggal di kolong jambatan.

Trotoar di kolong jalan besar Los Angeles, Amerika Syarikat itu disulap Waddel menjadi syurga peribadinya. Dia punya barang-barang yang relatif mewah seperti toilet, sofa, tempat tidur, bahkan sebuah jacuzzi.
"Saya tidak akan membiarkan kota besar mengalahkan saya. Saya ingin mematahkan pendapat orang yang bilang gelandangan itu hanya boleh hidup di rumah kotak kertas," kata Waddel seperti dilansir dari laman metro.co.uk,    28/11/16.

Setiap hari, Waddel bertahan hidup dengan menyewakan ruang baki dan  khemah kepada gelandangan lain sebanyak USD 25. Selain itu, dia juga menjual hotdogs kepada pejalan kaki dan menetapkan tarif untuk orang yang ingin berswafoto dengannya sebagai tambahan.

"Saya memutuskan untuk hidup seperti orang lain. Membuat sesuatu yang menyenangkan buat saya selalu ingin pulang ke rumah. Apabila saya hidup di kutub, saya mungkin akan membuat igloo," ujar Waddel.
Meski demikian, menurut otoriti setempat tindakan Waddel membahayakan. Waddel sendiri sudah menolak bantuan pemerintah.
Sumber:Merdeka.com

No comments:

Post a Comment