Monday, November 14, 2016

Menyamar jadi orang tua, buruan ini ditangkap juga dengan kecekapan polis

14/11/16

Shaun Miller menyamar menjadi kakek tua untuk mengelabui polisi. (Foto: Kepolisian Barnstable/NBC)
Shaun Miller menyamar menjadi  orang tua untuk mengelabui polis . (Foto: Kepolisian Barnstable/NBC)

MASSACHUSETTS – Ada-ada saja kelakuan Shaun Miller. Untuk menghindari perburuan polis , ia menyamar seperti agen rahasia di film aksi.
Lelaki asal Hyannis, Massachusetts, Amerika Syarikat   ini merupakan buruan kes kepemilikan heroin. Dicurigai, ia juga bekerja sebagai distributor barang haram tersebut.

Dengan menyamar menjadi lelaki tua, lelaki 31 tahun tersebut mampu menghindari petugas  polis  hingga satu bulan lamanya. Lelaki yang juga dikenal dengan nama “Shizz” ini terindikasi membekal heroin ke geng jalanan, Nauti-Block- pada April lalu.

Pihak penyiasat menyebut, Miller bertanggung jawab pada pendistribusian heroin di Cape Cod. Selain itu dua anggota geng Nauti-Block dipercayai terlibat kes pembunuhan dan masih diburu polis.

NBC News,  pada 14/11/2016  melansir, geng jalanan berbahaya tersebut sukar ditangkap kerana mereka pandai mengelabui polis . Dalam aksinya, anggota geng Nauti-Block kerap menggunakan kereta sekali pakai dan memiliki tempat persembunyian yang selamat

Penyamaran Miller terbongkar setelah polis  mengawasi rumah sang ibu selama seminggu. Menurut keterangan polis, petugas yang mengawasi rumah Miller menemukan seorang lelaki tua yang keluar dari rumah ibu Miller.

Petugas sempat membiarkan lelaki tersebut   tanpa curiga hingga ia menemui sesuatu yang aneh pada mata si lelaki itu. Ditambah lagi,lelaki itu  juga membawa wang tunai USD10 ribu. Ketika itulah petugas tersebut yakin bahwa Miller melakukan penyamaran.

Topeng yang dipakai Shaun Miller untuk mengelabui polis. (Foto:  polis  Barnstable/NBC)

Setelah ditangkap kembali, barulah ketahuan cara Miller mengelabui polis . Seperti di berbagai film mata-mata, Miller mengenakan topeng getah   hingga dada dengan wujud seorang lelaki tua. Topeng itu begitu detail, lengkap dengan bintik-bintik di kulit serta uban di rambut, kumis, janggut dan alis.

Shaun Miller ditangkap sebagai sebahagian dari investigasi lokal negara yang dimulai pada Oktober 2015. Kesnya kini masih terus berlanjut.

No comments:

Post a Comment