Sunday, December 4, 2016

Negara dalam bahaya jika terus main isu perkauman, kata Amanah

 FMT| December 4, 2016
Presiden Amanah menegaskan semua pihak perlu berhati-hati dengan kemungkinan kesan memainkan isu perkauman.
mat-sabu
SHAH ALAM: Presiden Umno Datuk Seri Najib Razak membawa negara menuju ke arah berbahaya dengan permainan perlumbaan yang sedang dimainkan, kata Presiden Parti Amanah Negara (Amanah) Mohamad Sabu.

Beliau berkata ucapan Najib semasa Perhimpunan Agung Umno (PAU) baru-baru ini menunjukkan rancangan parti itu menggunakan sentimen perkauman untuk menjamin kemenangan dalam pilihan raya umum akan datang.

“Ia bermula dengan kumpulan Baju Merah dan kini perhimpunan agung parti. Isu kaum mudah diterima orang ramai,” katanya pada sidang akhbar di Persidangan Kebangsaan DAP di sini hari ini.
“Tetapi ini adalah permainan yang berbahaya dan kita perlu berhati-hati dengan kemungkinan kesannya. Terutama kerana ia dirancang oleh perdana menteri (Najib) sendiri.
“Kami akan berjuang menentang sebarang bentuk perkauman.”

Bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang turut hadir berkata helah kaum yang dimainkan Najib semata-mata untuk memenangi hati orang Melayu.
Ini digambarkan dalam persempadanan semula Suruhanjaya Pilihan Raya yang Mahathir berkata akan mengasingkan awam mengikut kaum mereka.
Beliau melabelkan ia sebagai satu bentuk “perkauman melampau”.

“Taktik digunakan Najib, seperti yang dilihat pada perhimpunan Umno, jika parti tersebut memenangi pilihan raya umum, Najib yang juga seorang Melayu, akan menjadi perdana menteri.
“Jika pembangkang menang, ‘anti-Melayu’ Lim Kit Siang akan menjadi perdana menteri. Tetapi Lim menyatakan DAP tidak pernah dan tidak meminta jawatan itu. ”
Beliau berkata sementara DAP dituduh liberalisme, Lim memberi jaminan parti itu akan menghormati budaya Malaysia serta Perlembagaan Persekutuan.

“Kami tidak akan menjadi liberal seperti Amerika Syarikat. Kami tidak akan mempunyai situasi di mana Lim Guan Eng tiba-tiba memutuskan untuk berkahwin dengan seorang lelaki, dan tidak juga saya,” katanya berseloroh.
“Ini semua propaganda Najib.
“Dan hanya kerana saya berdiri bersebelahan Kit Siang, tidak bermakna saya seorang pengkhianat kepada orang Melayu.”

No comments:

Post a Comment