Friday, December 16, 2016

Selangor dibenar cabar persempadanan semula SPR

 FMT| December 16, 2016
Kerajaan negeri kini berusaha menghalang SPR daripada mengadakan inkuiri mengenai persempadanan semula yang dicadangkan.
Ambiga-SreenevasanPETALING JAYA: Mahkamah Tinggi memberi kebenaran kepada kerajaan Selangor mencabar cadangan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk melakukan persempadanan semula, hari ini.

Kerajaan Selangor yang diwakili peguam Datuk Ambiga Sreenevasan diberi kebenaran bagi semakan kehakiman tanpa sebarang tentangan.
“Pada dasarnya, Jabatan Peguam Negara tidak menimbulkan sebarang bantahan, jadi kebenaran itu diberikan,” katanya kepada pemberita.

Ambiga berkata kerajaan negeri berusaha mendapatkan penangguhan Pesuruhjaya Kehakiman Azizul Azmi Adnan untuk menghentikan SPR daripada mengadakan inkuiri mengenai persempadanan semula yang dicadangkan, sambil menambah Jabatan Peguam Negara membantah permohonan itu.
Kerajaan Selangor memfailkan inkuiri pada Oktober terhadap SPR berhubung persempadanan semula yang dicadangkan di negeri ini.

Kerajaan negeri memohon pembatalan notis pelaksanaan syor itu yang dikeluarkan SPR.
Ia mendakwa notis itu melanggar Perkara 113 (2) dan Seksyen 2 (c) dan 2 (d) Jadual ke-13 Perlembagaan Persekutuan.

Kerajaan negeri juga memohon deklarasi yang notis cadangan itu kurang terperinci dan boleh menyebabkan pengundi, pihak berkuasa tempatan dan kerajaan negeri tidak dapat menjalankan hak Perlembagaan mereka untuk membuat representasi.
Kerajaan Selangor juga memohon perintah untuk mengarahkan suruhanjaya menyiarkan notis baharu mengenai cadangan itu.

No comments:

Post a Comment