Friday, December 16, 2016

VIDEO: Penunggang Basikal Jatuh Gara-Gara Menteri Buka Pintu Kereta

16/12/16


Chris Grayling membuka pintu mobil dan menyebabkan pengendara sepeda jatuh. (Foto: The Guardian)
Chris Grayling membuka pintu kereta dan menyebabkan penunggang basikal jatuh. (Foto: The Guardian)




LONDON – Menteri Perhubungan GB , Chris Grayling membuka pintu keretanya. Tanpa sedar, gerakannya itu telah membuat seorang penunggang basikal terpental jatuh.
Dalam video yang beredar, basikal itu terkapar di antara lampu jalan dan pintu kereta tempat Grayling keluar. Sementara penunggangnya terpelanting ke depan.


Melihat kecuaiannya telah mencederakan seorang warga, Grayling menghampiri mangsanya yang terduduk terkejut di pinggir jalan. Seraya menyoalkan keadaannya, pegawai itu meminta maaf dan menaruh tangannya di pundak Jaiqi Liu (35). 

Liu yang bekerja di World Bank mengatakan kejadian itu telah merosak roda, rem, lampu dan sayap penahan lumpur basikalnya. Namun yang membuat lelaki 35 tahun itu kesal bukan soal basikalnya yang rosak dan rasa sakit yang dirasakan akibat terjatuh. 

“Dia kata yang  saya mengayuh terlalu kencang. Itu jelas tidak benar. Kata-kata itu membuat saya sangat sedih. Dia membuatnya seolah saya yang salah,” ujar Liu, seperti diwartakan The Guardian, Jumaat (16/12/2016).
Liu berdiri dibantu para pejalan kaki yang kebetulan lalu. Grayling sempat menjabat tangannya sekali lagi, sebelum berlalu dari tempat itu. Keduanya juga tidak bertukar kad nama dan nombor yang dapat dihubungi.
Kecelakaan itu kemudian dilaporkan oleh Liu ke pihak berwajib sekitar pukul 18.00 waktu setempat.  Ketika itu dia belum tahu siapa orang yang melanggarnya dengan pintu kereta.

“Itu adalah kemalangan pertama saya dan rasanya benar-benar menyedihkan. Seharusnya dia menemani saya lebih lama dan memeriksa keadaan saya. Tapi mungkin dia punya urusan lain yang lebih penting sehingga terburu-buru pergi,” tambahnya. 

Setelah mengetahui siapa yang melanggarnya, Liu mengatakan tidak berharap polis  akan menyiasat kes ini. Dia hanya ingin insiden itu diperhitungkan jika dia terbukti menderita luka yang lebih serius.
“Juga, saya rasa penting untuk melaporkan insiden seperti ini kepada polis . Jadi mereka punya catatan dan boleh membuat jalanan lebih selamat  untuk penggunanya,” jelas Liu. 

Insiden itu terjadi di depan Istana Westminter pada 12 Oktober. Tepat beberapa minggu setelah Grayling mengeluhkan beberapa jalur basikal di London menyusahkan pengguna jalan lain. 
Sumber: Youtube/ Okezone

No comments:

Post a Comment