Tuesday, February 28, 2017

RAJA SALMAN: Mengenal Tiga Isteri Raja Salman Yang Lahirkan 13 Anak

28/2/17

Raja Arab Saudi, Salman bin Abdulaziz Al Saud. (Foto: Arab Royal Family)
Raja Arab Saudi, Salman bin Abdulaziz Al Saud. (Foto: Arab Royal Family)

RAJA Salman bin Abdulaziz menaiki takhtanya sebagai Raja Arab Saudi pada 2015 ketika berusia 79 tahun.

Lahir pada 31 Disember 1935, ketika muda ditunjuk sebagai pegawai pelaksana Datuk Bandar Riyadh di usia 19 tahun. Karier politiknya terus bersinar hingga ia menempati jawatan sebagai Gabernor  Riyadh. Selama lima dekade menjadi gabernor, pemerintahannya dilaporkan bebas dari korupsi.

Melansir Arab Royal Family, Selasa (28/2/2017), Raja Salman dianugerahi 13 cahaya mata dari tiga orang isteri. Isteri pertamanya adalah sepupu jauhnya, Sultanah bint Turki Al Sudairi. Mereka dianugerahi enam anak yakni lima putra dan satu putri. Keenamnya adalah Putera Fahd, Putera Ahmed, Putera Sultan, Putera Abdulaziz, Putera Faisal dan Puteri Hussa.

Sultanah diketahui telah meninggal di usia 71 tahun pada 2011. Dua puteranya, Putera Fahd dan Ahmad juga meninggal mendahului ayahnya kerana serangan jantung. Sedangkan Putera Sultan memiliki prestasi cemerlang. Ia menjadi anggota kerajaan pertama yang terbang ke luar angkasa, Discovery pada Jun  1985. Putera Sultan juga merupakan Ketua Saudi Commission for Tourism and Antiques (SCTA).

Kemudian Abdul Aziz bin Salman menjadi wakil menteri perminyakan sejak 1995. Putera Faisal bin Salman terjun ke dunia politik dengan menjadi Gabernor   Madinah.

Kemudian bersama isteri keduanya, Sarah bint Faisal Al Subai’ai, Raja Salman dikurniai seorang putera yaitu Putera Saud.
Sementara itu, pada pernikahan ketiganya dengan Falah bin Sultan Al Hithalayn, Raja Salman kembali dianugerahi enam anak yang semuanya lelaki yaitu, Putera Mohammed, Putera Turki, Putera Khalid, Putera Nayif, Putera Bandar dan Putera Rakan.

Putera Muhammad, adalah penasehat peribadinya di kementerian pertahanan dan di Crown Prince Court. Lalu Putera Turki bin Salman menjadi ketua Penelitian dan Marketing Group Arab Saudi sejak Februari 2013, menggantikan abangnya Faisal bin Salman yang meninggal dunia.

Raja Salman menaiki takhta setelah menggantikan saudara tirinya Raja Abdullah yang mangkat di usia ke 90 tahun pada 2015. Kini sang raja   tiba di Asia didampingi oleh 25 keluarga diraja.

No comments:

Post a Comment