KUALA LUMPUR - Dua syarikat kereta besar yang beroperasi secara global
sedang berlumba-lumba untuk membida saham majoriti dalam Proton dengan
kedua-duanya menawarkan banyak tawaran menarik untuk menawan hati
pembuat kereta Malaysia itu.
Ini agak pelik bagi rakyat Malaysia yang biasa mendengar certia tentang
kerugian yang dialami Proton Holdings Berhad, tetapi bagi para pembida
ini, Proton merupakan syarikat pengeluar kereta yang amat berharga dalam
konteks global, demikian menurut para analisis.
Dua pembida antarabangsa Proton -- Zhejiang Geely Holdings Group
daripada China dan PSA Group daripada Perancis -- melihatnya dari sudut
lain dan menganggap ia sebagai strategi yang sesuai dalam rancangan
global yang lebih besar untuk dominasi industri automotif yang sedang
dimainkan di seluruh global oleh pemain automotif utama.
Proton juga penting kepada mereka dalam merealisasi strategi yang telah
Proton labuhkan dalam jejak automotif pelbagai benua di Asia, kata
penganalisis tersebut yang biasa dengan suasana berkenaan.
Dan sebab untuk ini adalah mudah, Buat Permulaan, Proton sehingga kini
kekal sebagai satu-satunya pembuat kereta Asean yang melakukan kajian
dan pembangunan, rekacipta, pengeluaran, pengedaran dan penjualan
kereta.
Tiada negara lain dalam kalangan 10 negara anggota Asean yang mempunyai pengeluar penuh kereta buatan sendiri.
Ini menjadikan Proton itu sendiri unik kerana Asean sedang muncul
sebagai pasaran yang kuat dengan mempunyai 600 juta orang penduduk
beserta pendapatan yang semakin meningkat untuk menarik mereka ke
bilik-bilik pameran bagi membeli kereta pertama mereka.
Proton adalah strategik dalam pelbagai cara -- pertama merupakan
satu-satunya pengeluar kereta di Asean dan kedua, operasinya boleh
segera diserapkan kepada pemain global yang lebih besar seperti Geely
dan PSA, sementara yang ketiga, ia terletak di tengah-tengah Asia selaku
wilayah ekonomi dunia yang sedang pesat membangun.
Kilang pemasangan Proton di Shah Alam dan Tanjung Malim mempunyai kapasti pengeluaran sehingga 400,000 kereta setahun.
Pemain automotif asing yang besar menyedari Proton merupakan ekosistem
dan infrastruktur automotif sedia wujud. Ia hanya perlu 'dicucuk dan
dimainkan' bagi mana-mana pemain automotif yang mahu berkembang ke
wilayah Asean.
Ya, pernah dibahaskan bahawa sama ada Geely atau PSA boleh dengan mudah
memulakan 'operasi greenfield' yang baharu, contohnya di Indonesia yang
mempunyai tenaga kerja yang banyak, tanah dan populasi domestik seramai
250 juta.
Para penganalisis berhujah bahawa perkiraan dalam melakukan operasi
pengeluaran kereta greenfield boleh mencecah US$2 bilion dan mengambil
masa antara tiga hingga lima tahun untuk siap.
Keseluruhan ribuan tenaga kerja juga perlu dilatih dari peringkat awal
dan membangunkan ekosistem vendor yang belum wujud, dengan senarai yang
perlu dilakukan adalah berpanjangan.
Pilihan greenfield ini sebenarnya dicetuskan oleh PSA sebagai pilihan
pertamanya untuk mewujudkan jejak langkah pengeluran di Asia, sehingga
Proton datang untuk mencari Rakan Strategik Asing. Ia merupakan titik
mula apabila PSA mengambil keputusan untuk memfokus kepada Proton,
pengeluar kereta yang mempunyai 30 tahun pengalaman yang ekosistem
vendornya memanjang dari A hingga Z dalam pengeluaran kereta.
Laluan Proton lebih disukai oleh PSA yang menyifatkan tindakan itu
sebagai cara lebih jelas 'untuk mengelak kesilapan orang baru' apabila
memasuki Asean.
PSA patut mengetahuinya. Lagipun dengan pembeliannya ke atas Vauxhall
di United Kingdom dan Opel di Jerman daripada General Motors bulan ini,
ia telah menjadi pengeluar kereta kedua terbesar Eropah.
Namun pertumbuhan di Eropah adalah antara perlahan dan lembab,
sementara Asia adalah pantas dan cergas dan di Asialah yang PSA
kekurangan kemudahan pengeluaran automotif sepenuhnya.
"Jika PSA sebagai pengantin lelaki berjaya memikat pengantin perempuan
Proton, maka jenama Malaysia tersebut akan menyertai jenama global
seperti Peugeot, Citroen, DS Automobiles, Vauxhall dan Opel," tambah
para penganalisis.
Pemain kereta lain yang sedang memikat Proton ialah Geely, prodigi
dalam industri automotif yang menghasilkan kereta pertama dalam tahun
1998 dan dengan langkah berani memiliki Volvo daripada Sweden yang
sedang tenat daripada Ford pada 2010 dan dalam tempoh masa yang amat
singkat menukar jenama tersebut menjadi pesaing global yang sihat.
Geely juga membeli pembuat teksi British, The London Taxi Company.
Menerusi Volvo, Geely memiliki jenama global yang mantap tetapi tidak
memiliki kemudahan pengeluaran di dalam Asean menjadikannya kuat di
China tetapi lemah di Asean yang sedang pesat membangun. Maka Proton
boleh mengisi jurang ini.
Penganalisis RHB Research, Alexander Chia baru-baru berkata ini apa
yang Proton perlukan ialah rakan strategik asing yang boleh membantunya
dengan pembangunan model baharu, pemindahan teknologi, pengurusan kos
pembangunan,
pelaksanaan proses pengeluaran yang lebih berbaloi, penembusan pasaran baharu dan memulihkan jenama Proton.
"Produk Proton secara tipikal mempunyai kitaran hayat yang panjang
ekoran kekurangan skala ekonomi yang memerlukan masa lebih lama untuk
unit yang diperlukan dijual bagi mencukupi untuk melunaskan kos
pembangunan," katanya.
Dengan Rakan Strategik Asing, gambaran masa depan Proton akan hampir tidak dikenali.
Dalam tempoh tiga tahun, para penganalisis menjangka Proton akan muncul
dengan model baharu yang banyak menerusi perkongsian teknologi dan
platform selain keseluruhan barisan baharu SUV yang tidak wujud ketika
ini.
Para penganalisis turut berpendapat dalam tempoh tiga tahun, Proton
akan menjadi jenama Asean yang sebenar dengan jualan sekitar 300,000
atau tiga kali ganda daripada jumlah semasa dan dalam tempoh lima tahun,
angka itu akan meningkat kepada 500,000 kerana Proton mengeksport
keretanya di luar Asean ke dalam Asia yang lebih besar.
Dan menjelang 2020, Tanjung Malim akan muncul sebagai hab automotif
utama dengan populasinya bertambah untuk menempatkan ribuan pekerja
baharu yang perlu diambil bekerja bagi mengeluarkan tiga kali dan
kemudian lima kali ganda daripada jumlah yang Proton keluarkan ketika
ini.
Tidak syak lagi DRB-Hicom Berhad akan menerima ganjaran kerana membeli
Proton pada 2012, mengharungi seketika beberapa tempoh masa yang sukar
dan akhirnya melihat Proton 'berkahwin' dengan pelamar antarabangsa.
DRB adalah betul selama ini bahawa Proton adalah syarikat Malaysia yang
bernilai dan kini dua syarikat antarabangsa telah mengesahkan perkara
itu dengan mempertaruh dollar mereka untuk menjadi rakan Proton dan
mengembangkannya kepada jenama global.
Dalam tempoh tiga tahun, melihat kembali pada tahun 2017, ia akan
menjadi jelas perkongsian bagi Proton dengan pemain global telah
meletakkannya dalam laluan betul kepada kejayaan antarabangsa,
berlawanan untuk sekadar mengekal milik penuh Malaysia dalam pasaran
tempatan. - Bernama
Ini semua kerana pemikiran stategik TDM, kalau si najib? Fikiran stategik ialah bagaimana nak curi duit
ReplyDelete