Sunday, April 2, 2017

Kerap sangat pening, sakit kepala, rupanya ini penyebabnya. Seram

1/4/17

Wen Xiaoli. (Foto: Asia Wire)
Wen Xiaoli. (Foto: Asia Wire)

BEIJING - Seorang remaja asal China bernama Wen Xiaoli kerap mengeluh sakit kepala. Setelah memeriksakan diri ke doktor ternyata ditemukan cacing sepanjang 11 sentimeter (cm) yang hidup di otak Xiaoli. Cacing tersebut diketahui telah hidup di kepala Xiaoli selama dua tahun lamanya. 

"Cacing itu hidup dan bergerak di dalam otaknya. Dan kita harus segera menyingkirkanya, kerana jika terlalu lama dibiarkan hidup di dalam, maka ini akan sangat berisiko terhadap Xiaoli," ujar Doktor Yang Zhiquan sebagaimana disitat dari Metro, Sabtu (1/4/2017).

Cacing yang hidup di kepala Xiaoli. (Foto: Asia Wire)
Doktor Yang menyatakan, operasi pengambilan cacing tersebut tidaklah mudah dan penuh risiko. Doktor harus boleh secara cepat menangkap si cacing dengan satu tarikan. Beruntung operasi tersebut berjalan dengan lancar dan hanya memerlukan waktu sekira dua minit. 

Sebelumnya, sekira dua tahun lalu ketika Xiaoli berusia 19 tahun, ia mulai sering mengalami sakit kepala. Sakit kepala Xiaoli kemudian semakin hari semakin parah hingga akhirnya ia memutuskan untuk memeriksakan diri ke rumah sakit di Changsa, Hunan, China. Hasil scan kepala Xiaoli kemudian mengejutkannya kerana seekor cacing terlihat cukup selesa hidup di otaknya.
 
Hasil scan kepala Xiaoli. (Foto: Asia Wire)
Cacing tersebut kemungkinan besar masuk ke dalam tubuh Xiaoli ketika ia tak sengaja melukai tangannya. Kala itu, Xiaoli tengah menguliti kodok untuk dimakan dan tangannya tersayat pisau. Cacing yang masih berbentuk larva kemudian masuk melalui luka dan hidup di tubuh Xiaoli sebelum akhirnya bergerak ke otak. 

"Larva cacing sangat mungkin bergerak di seluruh bahagian tubuh manusia. Dan pada saat yang sama, parasit ini mengeluarkan limbah beracun yang berbahaya bagi otak yang boleh menyebabkan kerosakan saraf," ungkap Doktor Yang.

No comments:

Post a Comment