Saturday, May 13, 2017

Jelmaan lembaga menyerupai 'beruk’ ganggu penduduk

Sinar Harian
Jelmaan lembaga menyerupai 'beruk’ ganggu penduduk
Kawasan belakang kediaman Zubaidah dipercayai menjadi tempat tinggal makhluk berbulu.
 
BACHOK - Cerita kewujudan penanggal pada zaman moden, masih belum terhenti. Malah sejak hebohnya cerita makhluk halus itu yang dilihat penduduk berkeliaran di sekitar Kampung Sungai Dua dan kubur di Jelawat ia telah jadi perhatian netizen.

Di sebalik kisah penanggal itu sebenarnya tersembunyi pengalaman ngeri penduduk yang pernah diganggu makhluk berbulu menyerupai ‘beruk’ setinggi enam kaki berkeliaran di kampung tersebut.

Kisah makhluk berbulu tersebut terbongkar setelah pengamal perubatan Pusat Perubatan Islam Al-Qalam dari Selangor merawat kampung berkenaan kelmarin selepas laporan Sinar Harian pada Rabu lalu berkongsi kebimbangan penduduk diganggu penanggal dan bebola api.
Kejadian diganggu makhluk menyerupai beruk itu diceritakan Zubaidah Abdullah, 50, ketika dia tinggal di kediaman arwah ibunya, Siti Zaharah Daud, 76 di Kampung Sungai Dua.

Zubaidah berkata, tidurnya sering terganggu apabila kerap didatangi dua lembaga berbulu yang dikatakan datang dari pokok besar di belakang kediaman ibunya.
“Saya terkejut bila benda tu boleh bercakap dengan saya dan mahu tidur sebelah saya. Saya halau makhluk itu dengan baca al-Quran, kemudian ia hilang,” katanya yang memang sejak dari kecil terbiasa dengan perkara mistik sebegitu.
Kejadian pelik itu katanya turut dialami adik-beradik lain, namun tidak diendahkan mereka.

Bukan itu sahaja katanya, tamparan lagi hebat buatnya apabila dia keguguran ketika mengandungkan anak pertama sehingga ketiga menyebabkan dia terpaksa menggunakan pengamal perubatan tradisional untuk ‘jaga’ kandungan sehingga berusia lima bulan.
“Kandungan keempat saya pun tidak bertahan lama, gugur lagi. Saya tak sangka keguguran itu ada kaitan dengan makhluk berbulu yang datang ganggu saya sebelum ini,” katanya.

Sangat menyeramkan juga apabila makhluk tersebut memanggil-manggil nama penduduk ketika waktu senja dan sekitar jam 8 pagi sehingga 9 malam.
Mengikut cerita penduduk lama di sini, kejadian berkenaan menyebabkan orang yang menyahut panggilan makhluk tersebut akan demam berminggu-minggu
“Ekoran gangguan itu, penduduk jadi trauma dan tak mahu keluar di waktu senja dan malam,” katanya.

Turut mengalami gangguan terbabit, ialah Azmi Bakar, 48, katanya, bumbung rumahnya pernah bergegar pada waktu maghrib seperti dipijak sesuatu yang sebelum ini disangka kucing.

No comments:

Post a Comment