Sunday, June 25, 2017

Lelaki ini Dijerat 729 Dakwaan Di atas Pemerkosaan 5 Anak Angkatnya

  24/06/2017
Ilustrasi pelecehan.(Shutterstock)
MOSKOW   - Seorang lelaki Rusia dijerat 729 dakwaan perkosaan setelah ketahuan memperkosa lima puteri angkatnya hampir setiap hari.
Pemerkosaan para gadis yang paling tua berusia 17 tahun itu terjadi di selama lima tahun di kota Komsomolsk-on-Amur yang terletak di bantaran Sungai Amur di Rusia Timur Jauh.

Penyiasatan terkait kes ini dimulai setelah salah seorang dari para gadis itu melaporkan nasib mereka kepada guru sekolahnya. Identiti gadis itu dan usianya tidak diungkapkan kepada publik kerana alasan legal .

Harian The Siberian Times melaporkan, lelaki yang tak disebutkan namanya kerana alasan hukum sudah ditahan dan dijerat 729 dakwaan terkait pemerkosaan.

Sumber-sumber  polis mengatakan, lelaki itu memaksa kelima gadis tersebut untuk berhubungan badan setiap hari.
Ilya Gudkov, asisten senior departemen penyiasatan jenayah Republik Chechen Kabarovsk memberikan penjelasan.

"Berdasarkan hasil penyiasatan, dari September 2012 hingga Februari 2017, lelaki itu secara sistematik melakuan kejahatan seksual terhadap kelima anak angkatnya," kata Gudkov.
"Setelah mempertimbangkan permohonan penyiasat, mahkamah menerbitkan surat perintah penahanan," tambah Gudkov.

Lelaki itu menjadi "penjaga" kelima gadis tersebut setelah dikirimkan ke sebuah rumah penampungan dari sebuah panti asuhan di kawasan itu.
Menurut The Siberian Times, lelaki itu diyakini mendapatkan tunjangan dari pemerintah sebesar 20,000 rubel   untuk tiap anak yang diasuhnya.

Selain penyiasatan , aparat hukum kini sedang menelusuri kemungkinan adanya penelantaran anak dalam kes ini.
Para penyiasat juga akan mempertimbangkan situasi yang membuat lelaki itu boleh mendapatkan hak asuh untuk kelima anak perempuan tersebut.

Alla Kuznetsova, menteri pendidikan di wilayah itu mengatakan, pemeriksaan yang dilakukan secara rutin ke kediaman lelaki itu tak menemui satu pun kejanggalan atau masalah.

Seusai undang-undang Rusia, lelaki ini terancam hukuman penjara maksima 15 tahun untuk setiap dakwaan perkosaan yang dijeratkan kepadanya.
Sumber: KOMPAS.com

No comments:

Post a Comment