Sunday, July 2, 2017

AS dakwa Jho Low miliki dua pasport

Low Taek Jho
Low Taek Jho atau Jho Low
SHAH ALAM - Amerika Syarikat mendakwa ahli perniagaan, Low Taek Jho atau lebih dikenali sebagai Jho Low, 36, mempunyai dua pasport, satu dari Malaysia manakala satu lagi dari St Kitts dan Nevis, lapor The Edge.
Malaysia tidak membenarkan warganegaranya memiliki pasport dari negara lain dan tidak pasti bila Jho Low mendapatkan dokumen tersebut.
St Kitts adalah sebuah negara Caribbean kecil yang mempunyai reputasi untuk membeli pasport dengan harga serendah AS$250,000 (RM1,073,500), mana-mana warga asing boleh membeli kerakyatan tanpa perlu bermaustatin di situ.
Penguatkuasaan Jenayah Kewangan (FinCEN) sebelum ini pernah memberi amaran kepada St Kitts yang memberikan pasport kepada warganegara asing yang menyalahgunakan Program Kewarganegaraan oleh pelaburan untuk terlibat dalam kegiatan kewangan tidak sah.

Sebelum ini, Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DOJ) memfailkan saman sivil untuk merampas aset yang dianggarkan bernilai lebih AS$1 bilion (RM4.2 billion) di mana Jho Low dituduh bersama beberapa individu lain mencuri daripada 1Malaysia Development Berhad (1MDB) yang ditubuhkan pada tahun 2009.
Jho Low juga merupakan individu utama dalam semua urusan melibatkan pihak bank namun sehingga kini beliau tidak disabitkan mana-mana kesalahan sama ada di Singapura atau Malaysia.

No comments:

Post a Comment