Tuesday, August 8, 2017

Petros nama rasmi syarikat minyak Sarawak, kata Abang Johari

 | August 7, 2017
Ketua Menteri juga dilaporkan berkata, Bank Pembangunan Sarawak (Dbos) akan memulakan operasinya tidak lama lagi.
abang-johari_sarawak_oil_600
PETALING JAYA: Sarawak menubuhkan syarikat minyak dan gas milik penuh milik – yang dikenali sebagai Petros, untuk menjalankan penerokaan bahan api di wilayahnya.

Ketua Menteri Datuk Amar Abang Johari Openg mengumumkan pembentukan syarikat itu semalam, dengan mengatakan ahli lembaga pengarahnya akan terdiri daripada profesional Sarawak dalam industri.

Akhbar Borneo Post memetik beliau berkata, tidak akan ada ahli politik dalam lembaga pengarah, sebaliknya hanya mereka yang mempunyai pengalaman luas dalam industri minyak dan gas akan dilantik untuk berkhidmat di syarikat tersebut.
Bagaimanapun beliau tidak mendedahkan nama ahli lembaga pengarah dan pemegang jawatan lain seperti pengerusi dan ketua pegawai eksekutif.
“Kami telah secara rasmi membentuk syarikat minyak kami, Petros,” katanya.

Pembentukan Petros merupakan 1 langkah yang belum pernah dilakukan oleh kerajaan negeri untuk membolehkan Sarawak mengambil bahagian secara aktif dalam pengekstrakan minyak dan gas di Sarawak sambil terus meminta royalti 20% daripada Petronas, kata beliau.
Abang Johari juga dilaporkan berkata, Bank Pembangunan Sarawak (Dbos) akan memulakan operasinya tidak lama lagi.

Katanya, ketua pegawai eksekutifnya telah dilantik tetapi tidak mahu mendedahkan nama buat masa sekarang.
Seperti Petros, bank itu akan mempunyai ahli lembaga yang hanya terdiri daripada kalangan rakyat Sarawak yang profesional dan bukan ahli politik, kata beliau.

Kerusi pengerusi Dbos akan diterajui oleh Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Mohamad Morshidi Abdul Ghani.
“Kami telah melantik ketua pegawai eksekutif dan ketua pegawai eksekutif ini akan mempunyai pasukannya di bawah pengawasan setiausaha kerajaan negeri manakala semua ahli lembaga adalah kalangan bukan ahli politik dan kalangan profesional yang akan menjalankan aktiviti bank untuk membangunkan negeri kita,” katanya,

Pada 10 Jun, Abang Johari mengumumkan rancangan Sarawak yang mahu menubuhkan firma sendiri untuk bekerjasama dengan Petronas bagi menjalankan aktiviti eksplorasi.
Beliau berkata, langkah itu adalah tambahan kepada tuntutan kerajaan untuk meningkatkan royalti minyak dari 5% hingga 20%.

Beliau juga berkata ia adalah sebahagian daripada inisiatif negeri untuk mempunyai kepentingan yang lebih besar dalam industri di sempadannya.

No comments:

Post a Comment