Saturday, August 19, 2017

Remaja China meninggal usai dihukum bosnya squat jump 100 kali

18/8/17

 
 Xiao Fei. ©cen-metro.co.uk
 Seorang  wanita di China menjadi pegawai Sunny Garden, anak perusahaan hartanah Qfang meninggal usai bekerja. Khabarnya, dia mengalami kegagalan sistem pernafasan lantaran dipaksa pegawai atasannya melakukan seratus kali squat jump lantaran lambat masuk kerja.

Dilansir dari laman Metro, Jumaat (18/8), pegawai perempuan itu, Xioa Fei (15-bukan nama sebenarnya) mengaku tidak enak badan ketika pulang kerja akhir Julai lalu. Menurut sang ayah, Jiang, anaknya disetrap oleh atasannya kerana terlambat masuk kerja. Padahal anak perempuannya itu memilih bekerja demi membantu membayar biaya berubat sang ayah.

"Pas pulang anak saya merasa enggak enak badan dan mau beli ubat. Namun, katanya kakinya  tak boleh bergerak," kata Jiang.

Ibu mendiang juga menyatakan anaknya mendadak tidak boleh mengangkat tangan, lalu pengsan. Xiao Fei lantas dibawa ke rumah sakit. Dia lantas dirawat di Unit Rawatan Intensif. Namun, setelah seminggu dirawat, Xiao Fei meninggal pada 7 Ogos lalu. Dalam rakam perubatan, doktor menyatakan Xiao Fei meninggal kerana gagal bernafas.

Doktor juga menyatakan Xiao Fei mengalami Sindrom Guillain-Barre. Namun, belum dapat dipastikan apakah hal itu ada hubungannya dengan hukuman   atasannya.

Sindrom Guillain-Barre boleh menyebabkan mati rasa, nyeri, dan lemah otot. Tercatat dari 20 kes terjadi, satu pengidapnya boleh saja meninggal.

Pengurus Sunny Garden, Li (bukan nama sebenarnya), menyatakan Xiao Fei melakukan squat jump kerana inisiatif, dan bukan dihukum.

"Dia (Xiao Fei) sukarela melakukan squat jump. Kami terbagi dalam beberapa pasukan, dan aturan dibuat oleh pemimpin masing-masing," kata Li.

Li berdalih dia tidak tahu kalau Xiao Fei masih di bawah umur. Dia menduga yang Xiao mencuri kad identiti supaya boleh bekerja. 
Sumber:Merdeka.com

No comments:

Post a Comment