Tuesday, September 26, 2017

Patutlah lelaki ini berjalan pelik dari orang lain. Rupa-rupanya....

25/9/17

Petugas bea cukai Sri Lanka menemukan emas sekira 1kg di dalam dubur seorang pria yang bermaksud menyelundupkannya ke India. (Foto: Bea Cukai Sri Lanka)  
Petugas kastam Sri Lanka menemui emas sekira 1kg di dalam dubur seorang lelaki yang bermaksud menyeludupkannya ke India. 
SRI LANKA - Ada-ada saja cara orang menyelundupkan barang. Mulai dari menyamarkannya dalam beg pakaian hingga membawanya di dalam tubuh seperti yang dilakukan seorang lelaki asal Sri Lank

Lelaki itu ditangkap otoriti Sri Lanka kerana mencuba menyeludupkan hampir 1kg emas di dalam duburnya. Petugas kastam dan cuka i menemukan 904 gram emas senilai sekira 4.5 juta rupee di dalam rongga rektum lelaki tersebut. Awalnya, lelaki 45 tahun itu hendak menuju India, namun dihentikan di lapangan terbang internasional Kolombo.

Meski aneh, kes ini ternyata bukan yang pertama kali terjadi. Dalam beberapa tahun terakhir, modus penyelundupan tersebut kerap dipakai.
Biasanya, para penyelundup membeli emas di Dubai dan Singapura, dengan harga relatif murah. Kemudian, mereka membawanya ke India untuk dijual dengan harga lebih mahal.

Seorang anggota kastam menyatakan, mereka menangkap lelaki itu kerana tersangka berjalan dengan cara yang aneh. Demikian dinukil dari BBC, Isnin (25/9/2017).
Emas-emas dibungkus rapi dan dimasukkan ke dalam dubur untuk diseludupkan. (Foto: Bea Cukai Sri Lanka)
 
Pemindai logam kemudian mengungkap barang yang disembunyikan tersebut. Saat dikeluarkan, emas itu dibungkus rapi menggunakan plastik polietilen dan dimasukkan dengan amat hati-hati.
"Kami menemukan 4 keping emas kuning, 3 potong emas kuning, 6 perhiasan emas kuning, serta 2 perhiasan kombinasi emas dan perak," ujar jurucakap kastam.

Minggu lalu, seorang perempuan Sri Lanka juga ditangkap ketika mencuba pergi ke India. Wanita itu membawa 314.5 gram emas di dalam rektumnya.

No comments:

Post a Comment