Thursday, October 19, 2017

Dzulkifli takkan tunduk pada serangan 'kotor, jijik'

Malaysiakini 18/10/17

Berdepan dengan tuduhan membabitkan isu peribadi ketua Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Tan Sri Dzulkifli Ahmad hari ini bertegas untuk tidak akan tunduk kepada serangan berkenaan.
Sebaliknya kata ketua pesuruhjaya SPRM itu beliau akan kekal dengan usaha memerangi rasuah dan salah guna kuasa.

Dzulkifli juga memberitahu beliau tidak akan membiarkan "taktik kotor" berkenaan mengganggu usahanya mendepani amalan rasuah di negara ini.
Bercakap kepada stesen TV3 Dzulkifli berkata SPRM tidak akan tunduk kepada serangan dan tekanan sebegitu.

"Ini saya nak tegaskan, saya dan rakan-rakan saya di SPRM keseluruhannya pada hari ini akan melaksanakan tugas kami dengan sebaik mungkin.
"Tindakan-tindakan kami tidak akan terjejas dengan serangan-serangan yang kotor dan jijik seperti ini," katanya di Kuantan, Pahang.


Dzulkifli dilantik mengetuai badan pencegah rasuah itu bagi menggantikan Tan Sri Abu Kassim Mohamed mulai 1 Ogos 2016 ketika isu skandal 1MDB dan SRC International masih panas.
 Sebelum dilantik mengetuai SPRM Dzulkifli berkhidmat di Pejabat Peguam Negara.
Sejak bertugas di SPRM beliau banyak terlibat dengan kempen antirasuah dan menanamkan kesedaran bahawa amalan salah guna kuasa serta penyelewengan kepada masyarakat.

Baru-baru ini tersebar suatu klip video yang mengaitkan Dzulkifli dengan tuduhan menjalin hubungan dengan wanita lain.
Dzulkifli mempunyai seorang isteri dan dua cahaya mata.

Azam bersihkan negara
Ekoran itu Ketua Pengarah Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) Datuk Dr Mohd Puad Zarkashi mengecam pihak tidak bertanggungjawab itu yang disifatkannya cuba memfitnah Dzulkifli.

"Semua itu bertujuan untuk mengugut Dzulkiflil dan SPRM daripada bertindak tegas memerangi rasuah, apatah lagi apabila ia membabitkan tokoh ternama dan politik tertentu.

"Saya berharap beliau dan SPRM tidak akan berkompromi dengan taktik ugut dan fitnah berkenaan," katanya.
 Ketua Polis Negara, Tan Sri Mohamad Fuzi Harun pula pada 17 Okt mengesahkan bahawa polis menjalankan siasatan menyeluruh berhubung laporan yang mengaitkan Dzulkifli.

Siasatan itu katanya dibuat mengikut Seksyen 498 Kanun Keseksaan.
"Polis sedang kenal pasti (pihak bertanggungjawab menyebarkan video) kalau perlu buat tangkapan kita akan buat tangkapan, tapi setakat ini tiada tangkapan.
"Bagi kita masa secukupnya untuk siasat, bukan mudah untuk kita kesan (pihak bertanggungjawab menyebarkan video), tapi kita cuba sedaya upaya," katanya.

Dzulkifli berkata SPRM akan terus melaksanakan tugas dan tanggungawab mereka "tanpa rasa gerun dan gentar" demi memastikan negara ini dibersihkan daripada golongan yang terlibat gejala rasuah dan salah guna kuasa.
Beliau juga memberitahu sudah berhubung dengan Mohamad Fuzi dan menyerahkan kepada polis untuk mengambil tindakan sewajarnya.

1 comment: