Tuesday, January 16, 2018

Pasangan suami isteri ditangkap kerana kurung dan rantai 13 anaknya

16/1/18

https: img-o.okeinfo.net content 2018 01 16 18 1845564 kurung-dan-rantai-13-anaknya-di-dalam-rumah-pasutri-as-ditangkap-polisi-3rs6p5vNyX.JPG  
Kru media berkerumun di depan rumah keluarga Turpin (Foto: Mike Blake/Reuters)

CALIFORNIA – Sepasang suami isteri di California, Amerika Syarikat, dijatuhi dakwaan penyiksaan setelah polis  menemui 13 orang anak yang ditinggal begitu saja di rumahnya. Beberapa orang anak tersebut bahkan ditinggal dalam keadaan dirantai ke tempat tidur.
Kes tersebut terungkap setelah salah seorang anak mereka yang berusia 17 tahun berhasil lari dari rumahnya di Perris, California. Gadis itu lantas memanggil polis  dengan menggunakan telefon selular  yang ditemui di dalam rumah.

“Petugas kami mendapati 12 orang anak di dalam rumah, dan terkejut melihat tujuh di antara mereka sudah berusia dewasa. Para korban nampak kurang gizi dan sangat kotor,” ujar Kantor Sheriff Riverside County mengutip dari keterangan polis , sebagaimana dilansir Reuters, Selasa (16/1/2018). 

Menurut keterangan polis , belasan anak-anak tersebut berusia antara 2-29 tahun. Sementara si gadis yang melapor itu berhasil lari dari rumah pada Ahad 14 Januari. Enam orang anak diketahui masih berada di bawah umur, sementara tujuh lainnya sudah berusia di atas 18 tahun.

Kedua orangtua anak-anak tersebut, David Allen Turpin dan Louise Anna Turpin, terus ditangkap serta masing-masing dikenakan dakwaan penyiksaan tingkat sembilan dan tindakan membahayakan anak-anak tingkat 10. Keduanya ditahan dan hanya boleh bebas dengan wang jaminan sebesar USD9 juta  satu kepala. 

Menurut kesaksian para tetangga, keluarga Turpin dan anak-anaknya jarang keluar dari rumah dan menutup diri. Tetangga bernama Wendy Martinez mengatakan, satu-satunya perhubungan dengan keluarga Turpin hanya ketika ia melewati rumah tersebut pada Oktober 2017. 

Perempuan berusia 41 tahun itu menerangkan, empat orang anak sedang terlihat memasang rumput di halaman di bawah pengawasan sang ibu. Namun, mereka tidak ada yang membalas salam dari Wendy.
“Mereka seperti sangat ketakutan, seperti tidak pernah melihat orang sebelumnya,” tukas Wendy Martinez. 

Belasan anak itu mengaku kelaparan kepada polis. Akan tetapi, polis  tidak memberi tahu motif ibu bapa mereka mengurung anak-anaknya. 

Berdasarkan catatan Negara Bagian California, David Turpin pernah menjawat sebagai  Pengetua Sekolah Sandcastle Day yang beralamat di rumah yang ditempati keluarga tersebut. Lelaki berusia 57 tahun itu juga dinyatakan bangkrup pada 2011.

No comments:

Post a Comment