Thursday, June 21, 2018

'Guru cilik' rotan rakan sekelas

 'Guru cilik' rotan rakan sekelas
Seorang kanak-kanak tadika merotan rakan sekelasnya setelah mendapat 'kebenaran' gurunya untuk menghukum pelajar yang bising.
HEFEI - CHINA . Seorang kanak-kanak lelaki di sebuah tadika di China bertindak merotan rakan-rakan sekelasnya setelah diberikan kebenaran oleh guru kelas untuk menghukum pelajar yang bising.

Rakaman CCTV menunjukkan kanak-kanak itu, yang juga merupakan ketua kelas terbabit, merotan sekurang-kurangnya 15 rakan sekelasnya menggunakan pemukul dram plastik.

Guru kelas berkenaan mendakwa berasa tidak sihat pada hari kejadian, lalu meminta kanak-kanak lelaki itu, menjaga kelas bagi pihaknya.
"Saya berasa tidak sihat, dan tidak boleh bercakap, saya juga tidak mampu mengawal keadaan kelas yang bising, jadi saya meminta bantuan ketua kelas, " kata guru tersebut kepada wartawan.

Ibu bapa yang mendapati kesan luka di badan anak mereka kemudian menemui pengetua Tadika Taman Lai'an bagi menuntut penjelasan.
"Kami melihat rakaman di mana kanak - kanak itu merotan hampir 15 orang rakannya sepanjang tempoh 40 minit kelas berjalan," kata seorang bapa pelajar tadika berkenaan.

Bagaimanapun, pengetua tadika tersebut percaya kanak-kanak itu hanya merotan rakan-rakannya setelah teguran yang diberi tidak diendahkan.
Siasatan kini sedang dijalankan oleh Biro Pendidikan Daerah Yaohai, dan guru kelas terbabit telah digantung tugas. - Dailymail

No comments:

Post a Comment