Wednesday, June 27, 2018

Lelaki ini alami kelumpuhan akibat dua liter tinja yang berkumpul di ususnya


  27 Jun  2018 

https: img-z.okeinfo.net content 2018 06 26 18 1914181 pria-di-australia-alami-kelumpuhan-akibat-dua-liter-tinja-yang-menumpuk-di-ususnya-TNMjWFld0j.jpg  
Foto: Reuters.

VICTORIA - Doktor di Australia telah melaporkan satu kes sembelit ekstrem di mana dua liter tinja ditemukan dipadatkan di dalam usus seorang pesakit. Penumpukan itu telah menyebabkan kaki pesakit tersebut mengalami kelumpuhan. 

RT, Selasa (26/6/2018) mewartakan, pesakit berusia 57 tahun itu dikejarkan ke unit kecemasan di Victoria, Australia di mana staf perubatan mengetahui kondisi mengejutkan yang dia alami. Kondisi tersebut dilaporkan dapat menyebabkan kematian jika tidak segera mendapatkan  rawatan.

Kes aneh itu dilaporkan di dalam Jurnal Perubatan Inggeris dan mengungkapkan bahwa lelaki itu mengalami iskemia akut, terhambatnya aliran darah ke kaki kanannya kerana penumpukan tinja yang sangat besar.
Hasil CT scan usus pesakit yang tersumbat tinja.
Pesakit yang namanya tidak disebutkan itu merasakan sakit di perutnya, mual dan kesukaran bergerak pada kakinya sebelum menghubungi rumah sakit untuk mendapatkan rawatan. Hasil pemindaian memperlihatkan pemuatan feses yang masif di dalam usus pesakit.

Doktor bedah segera melakukan pembedahan untuk membuang dua liter tinja sementara pesakit dalam pengaruh bius. Anehnya, pakar perubatan masih belum dapat menemukan penyebab penumpukan feses pada pesakit yang tidak memiliki sejarah perubatan penting dan mengaku tidak pernah merokok atau ambil ubat terlarang itu. 

Setelah empat hari perawatan, pesakit itu   diizinkan pulang dari rumah sakit dan dapat kembali menggunakan kaki kanannya

No comments:

Post a Comment