Wednesday, December 12, 2018

Guru cantik ini dipenjara 2 tahun kerana berhubungan dengan muridnya

· Rabu 12 Disember 2018
https: img-o.okeinfo.net content 2018 12 12 18 1990360 ibu-guru-ini-dipenjara-2-tahun-akibat-berhubungan-seks-dengan-muridnya-AVs7uAX2df.jpg 
 Guru di Australia (ABC)

AUSTRALIA - Seorang mantan guru di sebuah sekolah menengah bergengsi di Adelaide, Australia Selatan dipenjara  dua tahun, kerana telah mengeksploitasi salah seorang muridnya secara seksual. 

Sonia Ruth Mackay, 43 tahun, mengaku bersalah telah mengeksploitasi secara seksual muridnya pada bulan September.

Dalam persidangan disebutkan Sonia telah merayu murid lelaki berusia 17 tahun sebelum mengajaknya berhubungan seks beberapa kali termasuk di rumahnya, di rumah keluarganya, dan di tempat-tempat umum termasuk di dalam lift dan di tempat parkir.

Hakim Liesl Chapman mengatakan Sonia sering minum alkohol dan mengisap rokok dan ganja dengan mangsa. Ia pun membelikannya hadiah-hadiah mahal.
"Mengingat apa yang anda lakukan dan cara anda melakukannya, jelas bagi saya bahwa anda tidak boleh berfikir jernih," kata Hakim Liesl.

Hakim juga mengatakan tindakan Sonia telah berdampak buruk pada mangsa dan keluarganya.
"Ibu korban mengatakan ia tidak mengasihani anda kerana anda adalah perempuan dewasa, seorang guru, seorang ibu dan seorang isteri yang katanya telah memanipulasi emosi anak laki-lakinya untuk memenuhi keperluan sendiri yang egois," katanya. 

"Perilaku anda telah membuat warga marah besar. Perilaku anda manipulatif dan tidak boleh dimaafkan. Anda melanggar kepercayaannya sebagai seorang guru, anda juga melanggar kepercayaan orang tua dan saudara kandungnya ... Anda melanggar kepercayaan atasan anda, anda melanggar kepercayaan dari komuniti sekolah,” tambahnya.

Selama sidang pra-vonis, mahkamah mendengar pernyataan soal dampak emosional dari korban dan orang tuanya.
Ibu mangsa mengatakan kepada mahkamah yang Sonia telah meminta nombor telepon puteranya dengan alasan untuk membantu pekerjaan sekolahnya

Ia mengaku Sonia telah mengeksploitasi puteranya dan memanfaatkan kepolosannya.
"Ia pernah tidak pulang ke rumah selama berhari-hari. Saya tidak tahu di mana dia tidur atau dengan siapa dia, apakah dia selamat, atau tidak," katanya.
"Ketika ia mencuba pulang, Sonia membelikannya pakaian dan hadiah yang mahal agar ia tidak punya alasan selain tinggal bersamanya,” tambahnya.
Dalam mahkamah  juga disebutkan, Sonia telah mengirim pesan teks seksual kepada mangsa dan bahwa DNA-nya ditemui di cadar  di rumahnya. 

Dalam sebuah pernyataan yang dibacakan ke mahkamah, mangsa mengatakan dia merasa malu dengan apa yang terjadi dan merasa kehilangan hidupnya dalam dua tahun terakhir.
"Mimpi saya hancur dan dihilangkan dari saya ... dan sekarang dapat melihat bagaimana saya benar-benar dimanfaatkan," katanya
ABC News, Jurnalis

No comments:

Post a Comment