Tuesday, June 14, 2011

DIVA YANG PALING DIBENCI RAKYAT MALAYSIA

Dalam mana-mana drama, akan terdapat watak yang diwujudkan untuk penonton merasa benci. Biasanya, watak ini memainkan peranan sebagai seorang yang licik, manipulatif dan bertabiat walau dengan apa cara sekalipun orang mesti menuruti arahannya

Dan diva di Malaysia itu, tidak lain dan tidak bukan adalah Rosmah Mansor - tiada tandingan.

Beberapa tahun lalu, ada majlis perjumpaan di antara para pemimpin di Kuching, Sarawak. Jean Abdullah, isteri kedua Abdullah Badawi yang kemudiannya menjadi Perdana Menteri telah hadir, begitu juga Rosmah.

Ketika pertemuan para menteri, isteri-isteri mereka telah dibawa untuk membuat pelbagai lawatan dan diadakan pelbagai acara sampingan, dapat dilihat perbezaan di antara Jean Abdullah dan Rosmah Mansor yang menonjol. Tidak, ia tidak ada pergelutan di antara mereka tetapi irama 'perang' itu yang sedang dimainkan. Tidak syak lagi.

Pegawai di hotel tempat mereka berdua tinggal terikat. Rosmah berkeras hendak menggunakan kenderaan rasmi, sementara Jean Abdullah ingin menaiki bas bersama dengan isteri-isteri menteri yang lain.

Akhirnya, walaupun Rosmah Mansur hanyalah isteri seorang Timbalan Perdana Menteri, Rosmah Mansor berjaya mendapat limusin. Dan Jean Abdullah hanya menaiki bas.

Siapa Yang Pakai Seluar Di Putrajaya

Sifat rendah diri adalah satu pegangan yang besar dalam hidup dan ia paling cantik apabila menjadi sifat semula jadi yang dan datang dari batin seseorang. Mereka yang ada dalam majlis itu melihat sifat ini ada pada Jean Abdullah dan tidak pada Rosmah.

Isteri Najib ini memainkan watak diva-nya tidak habis-habisan tanpa sedikit pun sesalan. Dia sepatutnya belajar tetapi dia memilih untuk membuat 'letupan kecil' dengan gaya eksklusifnya tersendiri yang 'tidak peduli' atau 'bongkak' bahkan 'bangga diri' dalam dirinya menjadi lebih apabila suaminya bertukar jawatan dari TPM kepada PM.

Berdasarkan Perlembagaan Persekutuan, Rosmah Mansor bukanlah 'Wanita Pertama Malaysia', dia hanyalah 'isteri Perdana Menteri 'dan pastinya bukan juga wanita pertama bagi Najib Razak. Namun ia dicanangkan seolah-olah ia memiliki seluruh Malaysia.

Perjalanan ke Timur Tengah, berbelanja sakan di luar negeri dan beberapa projek kerajaan yang dianugerahkan menunjukkan wanita ini ingin hidup lebih besar dari persona dan cita-citanya.

Ini adalah seorang wanita yang akan mendapatkan apa saja yang diinginkannya pada sebarang harga dan orang-orang di sekitarnya, termasuk Najib Razak, akan berusaha sekuat tenaga untuk memenuhi keinginan dan nafsunya.

Dan sepatutnya tidaklah terlalu mengejutkan apabila melihat keperibadiannya, dia mampu membayar US$ 12,000 untuk sebuah beg tangan, RM65 juta untuk ubah suai mahligainya, dan mempunyai 'anak emas' tersendiri dalam bentuk peruntukan untuk Permata - sebuah badan amal yang diketuainya.

"Kami menggalakkan wanita untuk bercita-cita tinggi, cuba untuk mencapainya. Tetapi Rosmah sudah melampaui batas", kata MP Ampang Zuraida Kamaruddin kepada Malaysia Chronicle di dalam temubual baru-baru ini.

Tidak ada tandingan bagi Rosmah Mansor. Dia terlalu berkuasa.
kredit : http://pulakdah.blogspot.com

No comments:

Post a Comment