Saturday, November 5, 2011

[Video] Gara-Gara Selebrate Gol Dianggap Tidak Sopan, 2 Pemain Iran Dihukum Denda 500 Juta Riyal, Hukuman Rotan 74 Kali Dan Penjara 2 Bulan

Dua pemain bolasepak dari  Iran, Mohammed Nosrati dan Sheis Rezaei, mungkin tak menyangka tindakan mencubit bokong rakan sepasukannya akan berujung musibah. Keduanya dihukum pihak berwenang Iran tidak boleh beraksi di dunia sepakbola hingga waktu yang belum ditentukan. Ini belum ditambah denda 500 juta riyal  . Tapi sekarang keduanya juga terancam dihukum dua bulan penjara dan 74 kali hukum rotan.
“Tindakan itu boleh dianggap sebagai pelanggaran terhadap kesucian publik. Hukuman terhadap kesalahan ini adalah penjara dua bulan dan 74 kali rotan,” demikian ujar seorang Hakim dari Iran Valiollah Hosseini dilansir dari Washington Post, Jumaat, 4 November 2011.

Video

“Hal ini bertambah buruk kerana insiden terjadi di hadapan ribuan penonton dan kamera TV,” tambah sang Hakim. Nosrati dan Rezaei merupakan pemain klub asal Iran, Persepolis Teheran. Mohammad Nosrati terlihat pertama kali meramas pantat rakan pasukannya ketika selebrate gol melawan Damash Gilan.
Kejadian meramas ini kembali terulang ketika Rezaei meramas pantat rakan setimnya ketika mereka saling tumpuk, larut dalam suka cita. Dalam pertandingan tersebut, Persepolis mengalahkan Damash 3-2.
Hukuman yang dijatuhkan Iran atas kedua pemain ini adalah bentuk pemberlakukan larangan pelanggaran moral di lapangan. Iran juga telah sejak bertahun-tahun lalu menerapkan larangan berkata kasar, baik oleh pemain dan penonton, ketika berada di stadium negara tersebut.
Ada Apa Yep

No comments:

Post a Comment