Thursday, January 12, 2012

Tahukah Kamu Bahawa Ada Permainan Tenis Buta? (blind tennis)

Tahukah Kamu Bahwa Ada Permainan Tenis Buta?
Pernah dengar sukan Tenis Buta? Sukan ini berasal dari Jepun dan pertama kali dipelopori oleh Miyoshi Takei, yang walaupun buta, telah bermain tenis sejak masih muda berkat dorongan dari guru SMA-nya. Hebat ya?

Pada awalnya, Miyoshi hanya memiliki target untuk dapat memukul bola yang datang ke arahnya sekuat yang ia boleh. Bagi orang buta seperti Miyoshi, hal tersebut sudah merupakan pencapaian yang hebat dan bukan merupakan hal yang mudah.

Setelah melakukan beberapa kali percubaan, Miyoshi menciptakan bola tenis jenis khas yang kenyal seperti spons dan ringan. Bola tersebut juga bergemerincing jika digerakkan, sehingga pemain yang buta dapat melacak pergerakan bola dengan pendengaran mereka.

Perjuangan Miyoshi pun membuahkan hasil. Akhirnya, kejuaraan pertama tenis buta tingkat nasional diadakan di Jepun pada tahun 1990. Saat ini, setiap tahunnya kejuaraan ini diikuti oleh ratusan pemain tenis buta asal Jepun, bahkan pemain dari negara lain, seperti Cina, Korea, Taiwan, England, dan Amerika Syarikat.

Hal yang paling unik dari olahraga ini adalah tenis buta dimainkan di lapangan bulu tangkis dengan tali yang ditempelkan pada garis sehingga para pemain boleh merasakan batas lapangan. Raket yang digunakan adalah raket ukuran pemain junior. Para pemain menggunakan penutup mata dan diharapkan untuk memukul bola setelah memantul 2-3 kali di lapangan, tergantung pada tingkat kebutaan yang mereka alami.

Sayangnya, Miyoshi tidak boleh menyaksikan langsung kejayaannya dalam menciptakan olahraga yang telah dia ciptakan. Dia meninggal dunia pada usia 42 tahun ketika dia dan isterinya terjatuh di depan sebuah kereta yang sedang melaju di Tokyo dalam perjalanan pulang ke rumahnya

idbite.com

No comments:

Post a Comment